Ensenyar i aprendre a l’era digital

era digital

Segurament, resulta prou coneguda la història que contava Papert –un il·lustre científic i pedagog, mort ara fa un any– d’un grup cirurgians i un grup de mestres, de principis de segle passat, que viatjaren en el temps als nostres dies. Imagineu-vos el shock, deia Papert, del grup de cirurgians assistint a una operació en qualsevol quiròfan actual. Podrien reconèixer els òrgans humans, però seria molt difícil entendre els diferents aparells que es trobarien allí. No obstant això, pensem en el grup de docents. Pot ser es sorprendrien per algun objecte estrany (un projector o una pantalla), però de seguida sabrien què estava passant allà a dins i podrien “continuar amb la lliçó”.

Segons els organismes internacionals, com la Comissió Europea o UNESCO, el paper i la responsabilitat dels docents és clau per a ajudar als seus alumnes, a través de les noves tecnologies, a desenvolupar les competències necessàries per a fer front als nous reptes que presenta aquest segle XXI. Però, estem preparats?

«el paper dels docents és clau per a ajudar als seus alumnes, a través de les TIC, a desenvolupar les competencies necessàries per a fer front als nous reptes».

Si revisem la literatura científica, tenim evidències de que a poc a poc els i les docents –com, en general, la ciutadania–, tenen més habilitats digitals: Utilitzen les TIC en el seu dia a dia per a buscar i emmagatzemar informació, per a crear documents multimèdia o per a comunicar-se amb els companys o les famílies. Però, aquesta necessària competència digital dels docents no acaba ací. El docent actual ha de saber utilitzar la tecnologia més enllà d’un ús tècnic, amb una perspectiva didàctica per a la creació de contextos, activitats i situacions d’aprenentatge enriquides amb les TIC. I, és aquest, possiblement, el punt on es troben les majors mancances formatives.

Des del grup de recerca GREAT (Ensenyament, Aprenentatge i Tecnologia) treballem en aquesta temàtica, analitzant quina és la situació pel que fa a aquesta competència digital docent, i explorant noves possibilitats per treballar-la, tant en els i les mestres en actiu com en l’estudiantat de magisteri.

Respecte al primer cas, a continuació us deixem el link amb el vídeo d’una recent xerrada a càrrec de Francesc Esteve, i presentada per Jordi Adell, investigadors del grup GREAT, sobre la definició d’aquesta competència, feta en el marc de la Jornada UJIlliurex, per a docents i coordinadors TIC de la Comunitat Valenciana.

Per altra banda, la propera setmana es presentarà una comunicació sobre aquesta temàtica, en el III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital, on s’explicarà l’experiència que s’està portant a terme en els últims cursos per a la formació digital dels estudiants de Grau de Mestre/a de l’UJI, amb una sèrie d’activitats didàctiques transmèdia i amb tecnologies emergents (com per exemple, la tecnologia mòbil o la robòtica educativa).

Grup d’Ensenyament, Aprenentatge i Tecnologia (GREAT)

@greatUJI

Esta entrada ha sido publicada en Sin categoría y etiquetada como , , . Guarda el enlace permanente.