Els reptes de l’agricultura front als efectes del canvi climàtic

Skull on salt lake

El canvi climàtic

Ja fa alguns anys que anem sentint en les notícies això que anomenen ‘canvi climàtic’ o ‘escalfament global’. Criticat per alguns amb arguments bastant pelegrins (https://goo.gl/b7W3aC), hui en dia la comunitat científica és unànime en destacar la gravetat de la situació climàtica i advertir que si no s’inicien mesures dràstiques per a millorar la situació, el resultat serà irreversible. En aquest sentit, els governs s’han compromès a implantar normatives per a reduir l’emissió de gasos d’efecte hivernacle com ara el CO2, producte de la combustió de derivats del petroli, així com implementar polítiques per a un ús energètic racional i eficient.

Pel que fa a la producció agrària, els efectes negatius del canvi climàtic ja són evidents en algunes regions, com ara les productores de raïm per a fer vi, unes 27 en tot el planeta (https://goo.gl/EFSrXY). En el cas concret d’aquest conreu, s’ha produït un avançament de la verema en els darrers anys, la qual cosa ha afectat a la qualitat del raïm, incrementant-se la concentració de sucres (i subseqüentment el grau alcohòlic) i baixant la seua acidesa (responsable de l’estabilitat microbiana del vi resultant). Més greu encara és l’efecte previst del canvi climàtic sobre els conreus de gra o ‘staple crops’: blat, dacsa i arròs, base de l’alimentació mundial, ha sigut valorat en més d’un 60% de pèrdues per sequera principalment, tal i com es publicava a The Guardian recentment (https://goo.gl/ApGkkj). Per la qual cosa, a banda de les polítiques ambientals implementades en tots els països que han sota-signat els tractats de Kyoto i Paris, cal impulsar la recerca i innovació agràries, per tal d’aconseguir varietats més tolerants a les condicions adverses derivades del canvi climàtic i implementar tècniques de conreu més sostenibles i eficients. Alguns exemples del que s’està fent actualment per tal de desenvolupar eines contra el canvi climàtic son la recerca que realitzen al IFAPA, el centre de Investigación y Formación Agraria y Pesquera a Córdoba on s’estan desenvolupant noves varietats de blat millor adaptades a les condicions ambientals adverses o a l’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries) treballant en noves varietats d’arròs.

En la Universitat Jaume I, el grup d’Ecofisiologia i Biotecnologia del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural vinculat al Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural #AgroUJI ha centrat els seus esforços en investigar els efectes del canvi climàtic sobre el conreu estrela a casa nostra: els cítrics, investigant les alteracions en la fisiologia y la bioquímica que podrien comprometre la seua capacitat productiva.

En el Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural #AgroUJI es tracten tots aquests temes des de la perspectiva fonamental que té en compte aspectes ecològics, bioquímics i moleculars, que constitueixen la base necessària per al disseny d’estratègies biotecnològiques i també tècniques dirigides a la implementació de mesures agronòmiques que contribueixen a fer el conreu més sostenible i eficient.

Vicent Arbona                                                                                                                     @arbona_vicent                                                                                                                                       Professor del Dept. De Ciències Agràries i del Medi Natural                                           Universitat Jaume I

Esta entrada fue publicada en Sin categoría. Guarda el enlace permanente.