Accés als llibres electrònics des de les prestatgeries de biblioteca

Les col·leccions de llibres electrònics formen una part cada vegada més important dels fons de les biblioteques actuals. Normalment, es pot accedir a la part digital de la biblioteca a mitjançant el catàleg en línia. Però si ets dels que encara es conformen només amb els llibres en paper que trobes a les prestatgeries, potser ací et donarem una empenteta per passar-te a la lectura en format digital.

Per tal de donar major difusió a la seua col·lecció de llibres electrònics, la Biblioteca de la Universitat Jaume I ha començat a distribuir per les prestatgeries alguns títols als quals podeu accedir directament mitjançant el vostre mòbil o tauleta tàctil.

La idea és facilitar l’accés a un llibre electrònic des de la mateixa ubicació on es troben els llibres de paper convencionals. Açò és especialment útil en el cas que busqueu l’última edició d’un títol, ja que aquesta arriba abans en format digital o fins i tot, de vegades només es troba disponible en aquest format.

Aquesta manera d’accedir als llibres electrònics està en fase de proves i per això trobareu només uns pocs títols seleccionats a les prestatgeries. Es tracta d’uns contenidors de plàstic, dels utilitzats per guardar CDs o DVDs, que a la part exterior porten imprés un codi QR.

El codi QR (sigles de l’anglés Quick Response o resposta ràpida) és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu quadrada de punts, en aquest cas, una adreça web que, en ser escanejada amb el nostre dispositiu (telèfon mòbil, portàtil o tauleta tàctil), ens dóna accés directe al text complet del llibre en qüestió.

Exemple de codi QR

Els únics requisits per poder accedir d’aquesta manera als llibres electrònics són estar connectats a la xarxa Wifi de la universitat i que el nostre dispositiu incorpore una càmera i lector de codis QR. La majoria de dispositius actuals ja tenen aquestes característiques, i només caldrà enfocar el codi QR amb la càmera o bé obrir una aplicació d’escaneig. Quan el dispositiu escaneja el codi QR, depenent de la plataforma, o bé obrirà un enllaç a l’adreça on està disponible el llibre a text complet o bé ens obrirà directament el llibre en format PDF.

Si encara teniu dubtes, en internet podeu trobar informació de com escanejar codis QR amb dispositius Android, per exemple.

A la coberta posterior d’aquests contenidors trobareu unes breus indicacions generals sobre les opcions d’accés als recursos electrònics de la universitat.

Feu el pas i animeu-vos a escanejar els codis QR que trobareu a les prestatgeries.