Biblioteca Virtual: el nou cercador de la biblioteca

Cercatot

La biblioteca de la Universitat Jaume I compta amb un fons bibliogràfic de més de 550.000 exemplars en paper, 60.000 títols de publicacions periòdiques electròniques, 50.000 llibres electrònics, 90 bases de dades científiques i el repositori digital amb la producció dels nostres investigadors, els documents de la Biblioteca Digital de Castelló i l’Arxiu Digital de la Unió Europea.

Per accedir a aquest contingut, fins ara havíem de consultar diferents plataformes d’informació, com:

– El catàleg de la biblioteca, principalment per localitzar llibres i revistes en format paper.
– El portal de revistes electròniques per als títols de publicacions d’aquest tipus.
– 60 bases de dades diferents, segons l’àmbit de la cerca.
– 5 portals de llibres electrònics, cadascun amb les seues col·leccions.

Per tal de simplificar l’accés a la informació bibliogràfica disponible a la Universitat Jaume I, hem adquirit una ferramenta de descobriment (Summon), que permet integrar totes aquestes plataformes en una sola eina, i per tant, fer cerques en tots els recursos amb una sola cerca.

El nou cercador és un lloc excel·lent per començar i el recomanem tant als estudiants com als investigadors. Es tracta d’un gran índex de recursos que permet descobrir d’una forma senzilla la disponibilitat de bibliografia sobre un tema en diferents formats i suports i enllaça amb els documents en les diferents plataformes. Després, per fer cerques amb més profunditat, ens caldrà consultar les bases de dades especialitzades en la matèria.

El nou cercador ocupa la part central de la nova pàgina de la biblioteca. Cal començar per poques paraules, igual que quan iniciem una cerca a Google:

caixacerca

El sistema fa una cerca en aquest gran índex i recupera tots els registres que tenen les paraules, en aquest cas “Columbretes”

resultats

La plataforma ha recuperar 249 resultats. Podem afinar la cerca utilitzant les opcions de la barra de l’esquerra: per tipus de contingut, any de publicació, tema, format, etc.

Els resultats es mostren ordenats per rellevància, però podem canviar i visualitzar primer els que porten una data de publicació més nova o més antiga.

Vista

Obtenim una llista unificada amb resultats que procedeixen de diferents plataformes. Clicant als registres podem veure la referència completa, enllaçar amb la plataforma on es troba el registre (i amb el text complet, si està disponible).

vistaprevia

També podem acumular els registres que ens interessen i enviar-los per correu electrònic, exportar-los a algun gestor de referències bibliogràfiques (Mendeley, Endnote, Zotero…), o bé obtenir la cita bibliogràfica.

itemsdesats

El cercador es pot fer servir des de qualsevol ordinador amb connexió a internet, però per tenir accés al text complet i a les bases de dades contractades per la biblioteca des de fora del campus universitari, cal obrir prèviament una connexió VPN.