Fons del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports

La Biblioteca posa al vostre abast el fons bibliogràfic i documental del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports a Castelló, en virtut del conveni signat entre aquesta institució i la Universitat Jaume I el juny de 2016. En aquest conveni s’estableix que aquesta col·lecció formada per llibres, revistes i altre material documental passa a formar part del patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat que la posa ara a disposició de la comunitat universitària per poder contribuir així a la investigació i al progrés científic.CAM01350

El Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports és una institució d’àmbit nacional, amb seu central a Madrid, però que té demarcacions territorials en totes les comunitats autònomes.

En Espanya, l’origen de la professió es relaciona amb Agustín de Betancourt (1758-1824), fundador del “Cuerpo de Ingenieros de Caminos y Canales” y de la Escola del mateix nom. El Colegio Nacional de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos en va constituir en Espanya en 1953 com a corporació de dret públic, i neix, igual que altres col·legis professionals com els d’advocats, metges, arquitectes, etc., per defensar els interessos dels seus col·legiats, però també per evitar l’intrusisme dels falsos professionals, per a controlar els actes professionals propis i col·laborar amb l’Administració.

S’establiren diferents regulacions, però la consolidació legal de la institució col·legial arriba amb la Llei 2/1974 sobre Col·legis Professionals, encara vigent. Els estatuts que regulen el funcionament del Col·legi estan vigents des de 1979 amb la publicació d’un Real Decret.

El fons que el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports a Castelló posa a l’abast de la comunitat universitària mitjançant la Biblioteca, consta de quasi mil llibres i més de 90 títols de revistes. D’entre aquest fons podríem destacar alguns manuals i tractats del segle XIX i principis del XX, com ara Colección legislativa de obras públicas, de 1894 o el 1er Congreso Nacional de Riegos, de 1913. Entre els títols de revistes n’hi ha de tan emblemàtics com la Revista de Obras Públicas, considerada l’òrgan professional del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, i una de les revistes més antigues d’Espanya, publicada des de 1853. A més la donació es completa amb diverses caixes de material d’arxiu, que inclouen reglaments, actes, projectes, plànols, fullets, etc.CAM01349

Els llibres d’aquest fons s’han classificat per número currens i es poden trobar al catàleg de la biblioteca cercant per la signatura ING. Les revistes s’han desat per ordre alfabètic de títol. Per tractar-se d’una col·lecció especial, no es troba a la sala, així que cal demanar-la al taulell de préstec de la primera planta.