La Biblioteca digital de Castelló al Repositori UJI

Vols trobar recursos d’informació sobre Castelló i les seues comarques? Vore reportatges audiovisuals de les festes o escoltar programes de ràdio i música tradicional?. En la Biblioteca Digital de Castelló, pots vore, escoltar, descarregar i compartir molts i diferents documents escrits per autors castellonencs o amb temàtica de l’àmbit de la província de Castelló.

BDCS

La identitat i memòria d’un poble queden reflectides en el seu patrimoni documental, que, com a tal, cal preservar i difondre.

Amb aquesta finalitat de preservació i difusió, es va crear fa uns anys, la Biblioteca Digital de Castelló, un espai virtual dins el Repositori UJI, per difondre la memòria col·lectiva de les comarques de Castelló, a través del seu patrimoni documental. Aquest projecte, que es desenvolupa des de la Biblioteca i l’Arxiu General de la Universitat Jaume I, consisteix en seleccionar, digitalitzar i difondre en accés obert recursos d’informació variats sobre Castelló i les seues comarques. Resulta paradoxal l’escassetat de recursos d’informació sobre Castelló en la xarxa comparat amb la quantitat i riquesa de material bibliogràfic i documental que es pot trobar bussejant en institucions, associacions i particulars de les diferents localitats.

Actualment, la Biblioteca Digital de Castelló, conté aproximadament 7250 documents, distribuïts en diferents col·leccions:

Autors castellonencs“, té un gran valor literari, ja que recull obres de diferents autors i diferents èpoques, des de sermons i cartes de Joseph Climent, natural de Castelló i bisbe de Barcelona, del segle XVIII, fins aautorscastutors actuals. Especial interès hem posat en difondre l’obra dels autors més importants de Castelló de la primera meitat del segle XX, molts d’ells pertanyents a “els sabuts”, com s’anomenava al col·lectiu d’intel·lectuals, signants de les Normes de Castelló del 32, format entre altres per Lluís Revest, Sánchez Gozalbo, o Enric Soler i Godes, i posteriors, com el geòleg Vicent Sos Baynat o el poeta Bernat Artola. Destaca la bibliografia completa de Carles Salvador.

Dins la Biblioteca Històrica de la Universitat Jaume I difonem llibres digitalitzats, amb temàtica no castellonenca, que pertanyen al fons històric de la universitat.

En “Temes Castellonencs” recopilem publicacions dels diferents pobles, bé d’entitats públiques o privades, independentment de l’origen de l’autor, mostrant diferents sectors d’activitat, diferents èpoques, localitats i diferent tipologia, com les guies comercials de la província de Castelló de 1900, 1921, o 1958, entre d’altres, amb moltes i variades dades, que permeten veure l’evolució del teixit empresarial i els moviments d’aquestes comarques són un exemple.

La col·lecció revistes i diaris castellonencs, resulta molt útil per copsar tant la vida quotidiana com l’evolució històrica i cultural al llarg del temps: des de la revista cultural Artes y Letras, iniciada en 1911, fins altres actuals i d’àmbit local com La Botàlaria, de Borriol, passanrevistest per la revista religiosa Los Angeles, de Sant Mateu, o les revistes de festes, com Plaça Major, La Host o Crònica dels Cavallers.Tampoc falten revistes científiques de renom, com Anuari , revista de recerca humanística i científica de l’Agrupació Borrianenca de Cultura, o Quaderns d’Arqueologia i Prehistòria de Castelló.

Tant important com els textos són les imatges. Per això, hem digitalitzat una selecció de mapes, plànols, fotografies i postals de diferents èpoques i diferents espais, com mapes del segle XVI que mostren el territori de l’actual província o plànols del port de Castelló de 1915, postals de Montanejos, Borriana, Benicàssim, Morella o Peníscola de la primera meitat del segle XX. Entre les col·leccions d’imatges destaquen dos arxius fotogràfics d’entitats privades, per la seua quantitat i el seu interès per a l’estudi de dos localitats diferents, una del nord, Benicarló, i un altra de les comarques centrals, Onda.

Per cobrir tot el ventall de suports documentals, no oblidem els arxius sonors i audiovisuals. L’arxiu sonor de Radio Castellón Cadena Ser recull una selecció de concerts i programes emesos per aquesta cadena en les dècades dels 70 i 80 del segle XX, de gran interès si es té en compte que fins fa algunes dècades no hi havia costum de gravar i conservar els programes emesos. Entre ells, destaca pel seu contingut i la seva llarga cronologia, Castelloneries, un programa informatiu i cultural sobre Castelló i les seves comarques que va estar en antena des de 1965 fins 1983, i on es poden escoltar entrevistes, novel·les radiofòniques i actuacions de rondalles i bandes de música.

L’aportació de material audiovisual prové del fons Noclafilms, primera productora de cine de Castelló, amb imatges de gran valor històric i per a la investigació en els seus documentals sobre pobles i festes, o anuncis publicitaris d’empreses i comerços.

El interès de la Biblioteca per preservar i difondre material històric de gran valor i quasi únic, ens ha portat a ampliar els nostres projectes de digitalització fora de l’àmbit estrictament provincial. Així, la col·lecció de l’arxiu municipal d’Alcublas (València) conté llibres d’actes d’aquest ajuntament des de finals del segle XIX o mecanoscrits d’història de la localitat fins ara inèdits. Per altra part, el Fons Soler i Godes inclou a més de l’obra del mestre, els periòdics escolars que editaven els seus alumnes de l’escola de Sant Joan de Moró i aquells que rebien per intercanvi amb altres escoles datats entre 1920 i 1940.

Tots aquests recursos es poden consultar, descarregar o compartir en les teves xarxes socials. Esperem que en faces ús!