Patrimoni Audiovisual a la Universitat Jaume I: Dia mundial del Patrimoni Audiovisual

Dia mundial del Patrimoni Audiovisual

Fons Noclafilms

“Preservar nuestro patrimonio audiovisual para las futuras generaciones” és el tema que ha elegit enguany l’ UNESCO per celebrar el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual.

Seguint aquesta política de la UNESCO,  la Biblioteca i l’Arxiu  han apostat en els últims anys per la preservació del patrimoni audiovisual castellonenc.

En aquest sentit, la Universitat Jaume I ha signat diversos convenis de col·laboració o de donació amb institucions públiques i privades de la província mitjançant els quals, la Biblioteca es compromet a digitalitzar aquest patrimoni  per preservar-lo i difondre’l a través del Repositori UJI, en  la Biblioteca Digital de Castelló.

Des de 2005, la UNESCO va establir el 27 d’octubre com a Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, per tal de promoure la preservació dels documents audiovisuals i reconèixer la importància d’aquests documents com a part integrant de la identitat d’un poble.

Tots estem d’acord que “una imagen vale más que mil palabras” i, des de principis del segle XX,  les fotografies, els documents sonors i els documents audiovisuals, han esdevingut, cada vegada més, el complement de la paraula escrita per immortalitzar tant els moments quotidians de la nostra vida com esdeveniments claus per a la història de la societat.

No obstant, com comenta la Directora General de la UNESCO en el seu missatge del Dia mundial del Patrimoni Audiovisual actualment estem vivint una situació paradoxal: quant més fàcil és capturar, editar i difondre en la xarxa  imatges i sons, més difícil és salvaguardar aquesta immensa quantitat de dades.

En l’àmbit de l’estudi, la docència i la investigació, els documents audiovisuals són recursos d’informació imprescindibles.

El patrimoni audiovisual castellonenc, que s’ha digitalitzat des de l’Arxiu General i està dipositat en la Biblioteca Digital de Castelló, és molt variat, per procedència i per tipus de material:

– El Fons Noclafilms conté audiovisuals digitalitzats des de les bobines de film de l’empresa Noclafilms, la primera productora de cine de Castelló, amb documentals sobre pobles i festes, o anuncis publicitaris d’empreses i comerços,  imatges de gran valor històric i per a la investigació.

L’arxiu sonor de Radio Castellón Cadena Ser recull una selecció de concerts i programes emesos per aquesta cadena en les dècades dels 70 i 80 del segle xx, de gran interès si es té en compte que fins fa algunes dècades no hi havia costum de gravar i conservar els programes emesos. Entre ells, destaca pel seu contingut i la seva llarga cronologia, Castelloneries, un programa informatiu i cultural sobre Castelló i les seves comarques que va estar en antena des de 1965 fins al 1983, i on es poden escoltar entrevistes, novel·les radiofòniques i actuacions de rondalles i bandes de música.

– L’ Arxiu d’imatges José Palanques mostra una selecció de fotografies de Benicarló i la comarca, realitzades i recopilades per José Palanques, al llarg de la seua trajectòria com a corresponsal de premsa.

L’Arxiu d’imatges de la Caixa Rural d’Onda conté imatges d’Onda i altres localitats així com  d’activitats organitzades per aquesta institució al llarg del segle XX.

– L’ Arxiu d’imatges de Castelló i la col·lecció de Mapes i plànols recullen postals, fotografies i documents gràfics de diferents pobles de Castelló, adquirides per la Biblioteca de la Universitat Jaume I.

La difusió és tant important com la preservació. Per això tot aquest patrimoni audiovisual castellonenc també forma part de la biblioteca digital europea: Europeana.

A més, també es compta amb recursos externs. La Biblioteca està adquirint des de fa temps, material audiovisual per a la docència i la investigació. Per consultar i prestar, en els casos permesos, vídeos, música, fotografies i altre material gràfic entra en la cerca avançada del catàleg de la Biblioteca, i selecciona a més de títol, autor o paraula clau, el tipus de material.

Destaca, pel seu contingut, la Fonoteca digital, des d’on els membres de la comunitat universitària poden escoltar cançons i música digitalitzada des dels vinils i cds donats o cedits a la Universitat Jaume I per diferents emissores, institucions o particulars.

Fonoteca_07_7158

Pots trobar informació molt interessant sobre patrimoni audiovisual a:

Web oficial de la UNESCO del Dia Mundial del Patrimonio Audiovisual:

Europeana: http://www.europeana.eu/

Centre de Recerca i difusió de la imatge (CRDI), Ajuntament de Girona: http://www.girona.cat/sgdap/cat/crdi_portada.php

Archivo RTVE: http://www.rtve.es/archivo/