Un poc de música per a l’estiu?

El “so Castelló” entre els 70 i els 90.

En un apunt d’aquest blog hem parlat de la Fonoteca Digital, un espai virtual de la biblioteca que permet accedir en línia a més de 300.000 cançons digitalitzades, amb llicència de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE).

Aquesta base de dades inclou música de diferents estils i de diferents èpoques. Ja sabem que hi ha moltes plataformes, però la nostra té alguna cosa especial: grups locals. Per això hem introduït en aquesta eina una opció per fer cerques pel lloc de publicació del disc i també per segell musical.

Així podem saber quin ambient hi havia, per exemple, a Castelló o en altres llocs, sobretot entre els 70 i els 90. Encara que gravar un disc no era gens fàcil, trobem molts grups de Castelló, Vila-real, Benicàssim, etc., que dibuixen un panorama musical força interessant.

Començarem als 70 amb Los Sherpas o Spirits.

I als 80 tenim grups ben coneguts, començant per Los Auténticos, Morcillo en diferents formacions, com Morcillo y los Rítmicos o Morcillo y los Rangers i altres grups, Blue Station, Los Brujos, el rockabilly de King Crueles, el punk rock de  Shock Treatment, o el pop fresc de Cuentos Chinos.

Més endavant tenim Malconsejo, Los Romeos, Depressing Claim,  Juan Nadie  i tants d’altres.

I juntament amb aquests músics podem trobar segells musicals de Castelló, com ara Discos Medicinales , No Tomorrow Records o Lemonsongs.

Logo de Discos Medicinales i galeta del disc Soporte Vital  El hombre Lobo, 1986

Logo de Lemonsongs a Nuevo Paraíso / En algun lugar, 2002

A més, si fem una cerca al catàleg de la biblioteca per la matèria Música pop-Comunitat Valenciana-Castelló, o Música rock-Comunitat Valenciana-Castelló, trobarem organitzats cronològicament aquests grups. I si teniu interès, podeu consultar a més la recopilació Historia de la música Pop en Castellón [Enregistrament sonor] : medio siglo de canciones : 60́s, 70’s, 80’s, 90’s, 00’s, publicada per Lemonsongs i La Seta Azul en 2012, i el llibre CD que va editar la Generalitat en 2004 amb motiu de l’expossició organitzada per l’Espai d’Art Contemporani: contemporàni@_03 CS_Sound

La Fonoteca de la Universitat Jaume I es va iniciar amb la cessió dels discos en vinil i CD de Radio Castelló-Cadena Ser, a més del material sonor que ja teníem procedent de l’antiga Escola de Magisteri de Castelló. Després, aquest fons es va enriquir amb donacions procedents d’altres ràdios, com ara Radio Nacional de España, Onda Cero, Cadena Cope i d’altres biblioteques universitàries, com la Universitat Autònoma de Barcelona.

Aquesta col·lecció continua creixent: el febrer de 2017 es va signar un conveni de donació del fons de la Fundació Pere Sánchez Segarra, d’Onda. En aquest cas es tracta de discografia de caràcter internacional: més de 3.000 discos, en format vinil i CD i també llibres relacionats amb la música pop i rock. Pere Sánchez Segarra va ser un gran amant de la música i col·leccionista. Els vinils que amb tanta cura va reunir, han sigut donats a la nostra biblioteca universitària per tal que puguen ser consultats amb finalitat d’investigació i per garantir-ne la conservació.

Us recordem que per accedir a la Fonoteca Digital de la Universitat Jaume I cal tenir un compte d’usuari de l’UJI (estudiant, professor, PAS o SAUJI) o d’alguna altra universitat pública.

Us deixem informació sobre els grups que hem mencionat:
Los Sherpas, grup on va debutar Morcillo
Spirits:
Los Auténticos:
Morcillo:
Los Brujos:
King Crueles:
Shock Treatment:
Cuentos Chinos:
Malconsejo:
Los Romeos:
Depressing Claim: