Un model per a afavorir la recerca responsable a partir de la comunicació de la ciència

Esta entrada también está disponible en: English, Spanish

Quins són els interessos als quals ha de respondre la ciència? Quin paper juga la societat en el desenvolupament científic i tecnològic? Qui decideix sobre què i com s’investiga? Són algunes de les qüestions a les quals la recerca i innovació responsables —responsible research and innovation (RRI)— tracta de donar resposta. Impulsada per la Unió Europea, l’RRI reivindica que comunitat científica i societat treballen juntes perquè els processos i resultats de la ciència responguen a les expectatives i valors de la societat. Amb la finalitat d’avançar en el desenvolupament de l’RRI, un equip d’investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló ha desenvolupat un model de comunicació ètica de la ciència que reivindica la importància de la comunicació i el diàleg per a aconseguir una ciència responsable.

L’estudi «La comunicació de la recerca i innovació responsable en les unitats de cultura científica i de la innovació: una proposta de model» ha comptat amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i Tecnologia (FECYT) i la col·laboració de la xarxa d’unitats de cultura científica i de la innovació de les universitats i centres de recerca espanyols. A través de l’estudi,un equip d’investigadors dëtica i Comunicació ha desenvolupat un model que posa de manifest com la informació proactiva, l’escolta de les demandes socials, el diàleg i la rendició de comptes resulten aspectes fonamentals per a avançar cap a una ciència més participativa i alineada amb els interessos de la societat.

Enllaços d'interès

Ciència UJI