Resum de la sessió 7 del Claustre (14 de juny de 2017)

El passat dimecres 14 de juny va tindre lloc la 7a sessió del Claustre d’aquesta legislatura, amb el següent ordre del dia:

1. Lectura i aprovació, si escau, de l’acta de la reunió núm. 6 (7-11-2016).

2. Informe del rector.

3. Elecció d’un representant del PDI del claustre en la Comissió de Política Lingüística.

4. Informe sobre el Model Educatiu.

5. Presentació i debat del Codi Ètic de la Universitat Jaume I.

6. Informe sobre el procés d’elaboració de la Responsabilitat Social Universitària a l’UJI.

7. Torn obert de paraules.

El Servei de Comunicació de la nostra universitat ja ha fet públic un resum genèric dels continguts tractats, però nosaltres voldríem fer arribar a la nostra afiliació i simpatitzants les intervencions de les persones que es presentaren al claustre amb el suport d’STEPV.

Al principi de l’acte, Carme Pinyana, junt amb Maria Jesús Tirado, van llegir el manifest de #19JAlerta Feminista reivindicant un pacte d’estat en contra de la violència de genere i convocant al tancament als Ajuntaments, dins d’una jornada de lluita estatal.

En el punt que es va tractar el Model Educatiu va intervindre el nostre company Andrés Piqueras. Va comentar que, en general està content amb el model UJI, però sempre es important reflexionar i ser més autocrític, una característica que troba molt a faltar en l’UJI. El mateix equip de govern no és suficientment autocrític, ni tampoc ho són els mitjans de comunicació institucionals de la universitat. Andrés comentava que qualsevol model educatiu no es dona en el no res. Cal que estiga contextualitzat en un lloc, un moment, tant des d’allò més local fins al nivell més global. Per que la universitat, en el seu funcionament diari, no pot ser aliena a eixe context.

En la seua intervenció va denunciar la precarització continua de les diferents figures de professorat, que evidentment afecta al model educatiu. Per la limitació de temps d’una convocatòria de Claustre, és impossible entrar a debatre en detall i poder fer propostes alternatives al voltant del model educatiu universitari. Per això, Andrés demanava habilitar un espai per poder fer aquest debat. Cal destacar que altres professors que van intervindre desprès i el mateix rector li van reconèixer la necessitat de fer aquest debat en el futur.

A continuació, en la presentació del Codi Ètic, el nostre company Raül Burriel va intervindre per a demanar un catàleg de conductes més concretes a l’hora de definir la conducta ètica dels membres de la comunitat universitària. Va posar exemples de conductes concretes que s’estan donant i a les que s’ha de donar resposta per a no caure en una contradicció entre els valors que es diu s’estan defensant i la realitat de les accions que es duen a terme. Per exemple, les diferències salaris entre diferents categories de PDI i PAS, moltes vegades sense justificar; les mateixes condicions de treball de col·lectius de PDI i PAS o la subcontractació de serveis externs (cafeteria, neteja…). Aquestes accions generen greuges i diferències entre treballadors que no estan justificades.

Per això va demanar la inclusió de clàusules socials en la relació amb els proveïdors i un major control dels organismes i entitats vinculades a la Universitat (fundacions, etc.).

Raül també va comentar que trobava a faltar un eix de banca o finançament ètic, per a establir una relació més ètica amb les entitats financeres amb les que la universitat treballa.

En el següent punt del Claustre es continuava desenvolupant el procés d’elaboració de la Responsabilitat Social Universitària a l’UJI. La intervenció del company Raül en aquest punt va ser per a demanar un enfocament més de rendició de comptes, en la línia d’un balanç o auditoria social, en lloc d’una memòria de RSU, ja que aquest darrer enfocament es pot quedar en una mera declaració de bones intencions.

Al torn obert de paraules, la companya Ana Tomás, davant la intervenció feta pel Rector en la presentació de la revista Talento (patrocinada per l’Ajuntament de Castelló), va ficar en evidència la baixa representació de les dones en general i dins de la Universitat en particular