El passat mes de febrer va tindre lloc una reunió de la Comissió de Biblioteca, on anualment es dóna compte de tot el treball realitzat en la Biblioteca de l’UJI.
Es presenta un informe on es replega les dades més significatives de la feina duta a terme durant l’any 2018, així com el volum d’adquisicions bibliogràfiques, tant dels llibres ingressats per compra, com els ingressats per donació i intercanvi.
Pel que fa a les adquisicions bibliogràfiques, l’any 2018 la biblioteca ha incorporat al seu fons un total de 6.780 llibres. D’aquests, 3.888 volums van ser per compra, dels quals 3.777 es van adquirir en format paper i representen un 97%, i 111 en format digital, el 3% del total.
Quant a les donacions hem rebut un total de 2.687 volums (93%) i per intercanvi amb altres institucions hem comptabilitzat 205 volums (7%).
Això suposa, que dintre del procés tècnic l’estat del catàleg de la biblioteca a 31 de desembre de 2018 siga el següent:
406.178 registres bibliogràfics | 628.140 registres d’exemplar |
8.834 registres de hòlding | 46.392 registres d’autoritats |
Durant aquest any passat s’ha incrementat el catàleg de la biblioteca amb 11.362 exemplars i s’ha actualitzat la «Bibliografia recomanada» per tal de reflectir en el catàleg de la biblioteca la disponibilitat dels llibres recomanats al SIA (Sistema d’Informació Acadèmica) de l’UJI pel professorat de la Universitat.
La biblioteca participa en el Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya i en el catàleg REBIUN, juntament amb totes les biblioteques universitàries espanyoles, amb l’aportació dels nostres registres bibliogràfics a ambdues bases de dades i participant en els grups de treball corresponents a catalogació i control d’autoritats.
Durant tot aquest any hem treballat amb el personal de les biblioteques valencianes (UV, UA i UMH) en el projecte d’adquisició d’una nova plataforma de serveis bibliotecaris conjunta. S’ha decidit que la proposta de contractació es llançarà des de la Universitat Jaume I, i perquè siga possible, s’ha redactat un conveni entre les quatre universitats que està a hores d’ara en procés de signatura.
També durant l’any 2018, com als anys anteriors hi hem introduït diversa informació a la base de dades Dialnet, amb un total de 3.549 documents. Per tipus de documents: 2.992 articles de revista, 436 llibres i capítols de llibre i 121 tesis.
Respecte a la formació d’usuaris en 2018 hem realitzat 147 activitats de formació (sessions de formació a les aules i visites a la biblioteca, principalment) i el total de persones que han participat en aquestes sessions i visites a la biblioteca han estat 3.887.
Hem continuat amb formacions específiques per a investigadors i investigadores, orientades a facilitar la creació del codi ORCID, la signatura digital i perfils de personal investigador en diferents plataformes.
Hem efectuat sessions a les aules, per donar a conéixer els recursos bibliogràfics a l’estudiantat en les diferents etapes de la seua formació universitària. També hem fet, com en altres ocasions, tallers específics sobre l’ús ètic de la informació, com evitar el plagi acadèmic, confecció de citacions i referències bibliogràfiques i eines de citació.
Durant aquest any 2018, la Secció d’Obtenció de Documents de la Biblioteca ha tramitat un total de 3.060 comandes de préstec interbibliotecari, amb altres biblioteques universitàries majoritàriament. A més el servei de telepréstec de la biblioteca de la Universitat Jaume I ha gestionat un total de 2.965 comandes de telepréstec, fetes majoritàriament per personal docent i investigador (PDI).
Al llarg del 2018 s’han realitzat un total de 826 préstecs del fons de la docimoteca. D’aquests, 235 corresponen a l’alumnat de grau; 83 préstecs a l’alumnat de màster; 151 a professorat i 357 préstecs a professionals externs que utilitzen aquest servei.
El Centre de Documentació Europea (CDE) ofereix els serveis propis de la biblioteca amb un fons especialitzat a la comunitat universitària i a la societat de Castelló. Actualment treballem en la documentació del procés d’integració europea en “Accés Obert”. El CDE forma part de la xarxa de centres d’informació de la Unió Europea des de 1993. En 2018 s’ha renovat el certificat ISO que evidencia la conformitat del sistema de gestió de la qualitat del CDE com a servei de la Biblioteca. Pel que fa al procés tècnic del fons documental, s’ha catalogat i classificat el 100% del material bibliogràfic que rebem de la Comissió Europea a Brussel·les.
L’Arxiu General té com a finalitat desenvolupar el sistema de gestió documental de la Universitat, tant pel que fa a la documentació amb vigència administrativa com a la documentació de caràcter històric. Els serveis que ofereix l’Arxiu General són transferències, préstecs i consultes. I s’han realitzat, 40 (1103 caixes) transferències documentals, 509 préstecs i 173 consultes i còpies.
El contingut del Repositori UJI en xifres, té un nombre total de 45.768 documents en 2018, dels quals en accés obert en són 35.343. Per tant el percentatge de documents en accés obert sobre el total de documents és del 78%. Aquests documents estan distribuïts en les següents comunitats: Arxiu Digital Espanya – Unió Europea, Arxiu Digital de Castelló, Societat Espanyola d’Història Agrària, UJI: Documents institucionals, UJI: Investigació, UJI: Publicacions, UJI: Recursos docents, UJI: Treballs acadèmics. Pel que fa a l’ús, durant 2018, el Repositori ha rebut un total de 576.653 visites.
Destaquem també que el 30 de gener inaugurarem la Biblioteca Digital del Menador, amb la incorporació d’una plataforma on es pot accedir a material molt divers i consultar-lo; tot en format digital.
En definitiva la Biblioteca UJI continua prestant suport a tota la comunitat universitària a través dels serveis convencionals (consulta, préstec a domicili, préstec interbibliotecari, informació…) als quals cal afegir els nous de suport a la investigació (assignació de DOI, índex d’impacte, propietat intel·lectual, etc.). Sobre propietat intel·lectual i drets d’autor hem tingut prop de 500 consultes i totes s’han resolt en el mateix dia. A més, hem recolzat al personal investigador en els sexennis amb l’elaboració d’informes sobre els índexs d’impacte de la seua producció científica. També hem presentat, a proposta del Vicerectorat d’Investigació, la creació de l’Observatori de la Recerca.
Com a la darrera novetat, al desembre es va adquirir juntament amb l’Escola de Doctorat, el programa antiplagi “IThenticate” que es gestionarà des de Biblioteca i permetrà analitzar i elaborar informes de les tesis que s’han de llegir; els articles que es publicaran en les revistes de la nostra institució, així com els articles dels nostres investigadors i investigadores per a revistes científiques d’àmbit nacional i internacional que tenen com a requisit passar els seus articles per un programa d’antiplagi.
Per finalitzar cal dir que la Biblioteca compta amb el certificat de qualitat ISO 9001 des de l’any 2004. Tots els anys realitzem les auditories pertinents per veure si els procediments i la documentació està tot en ordre. L’any 2018 vam incorporar nova documentació i vam establir un nou enfocament al sistema de gestió. Vam realitzar la transició de la norma ISO 9001:2008 a la norma ISO 9001:2015.