Arxiu Digital de Castelló

Dintre del nostre Repositori de la Universitat Jaume I, donat que és un portal digital multidisciplinari on, no només es mostra la producció científica, acadèmica, institucional i docent de l’UJI; també podeu trobar material documental digitalitzat sobre la província de Castelló.

Villa Victoria, una de les villes de Benicàssim a principis del S. XX

Amb la finalitat clara de preservació i difusió del nostre patrimoni en el Repositori UJI, entre altres comunitats que es gestionen des de la Biblioteca i l’Arxiu General de la Universitat, ens trobem l’Arxiu Digital de Castelló, per tal de difondre la memòria col·lectiva de les comarques de Castelló, a través del seu patrimoni documental.

En aquesta comunitat digitalitzem i difonem en accés obert, material bibliogràfic i documental, en qualsevol format, que tracta sobre la província de Castelló, així com material creat per autors i autores i institucions castellonenques. Hi podeu trobar llibres, fullets, publicacions periòdiques, fotografies i postals, programes radiofònics… I la seua finalitat és posar a la disposició de tots els usuaris i usuàries aquest material que per la seua antiguitat, estat de conservació o per la dispersió geogràfica en la seua ubicació, és difícil consultar in situ.

Actualment, l’Arxiu Digital de Castelló, conté 17400 documents, distribuïts en diferents col·leccions.

Voleu saber quines col·leccions tenim?

Autors i autores de  Castelló

Matilde Salvador i Segarra (Castelló de la Plana, 1918 – València, 2007). Compositora, musicòloga i pintora.

Amb un gran valor literari, ja que recull obres de diferents autors i diferents èpoques, des de sermons i cartes de Joseph Climent, natural de Castelló i bisbe de Barcelona, del segle XVIII, fins autors més actuals. Especial interés hem posat en difondre l’obra dels autors més importants de Castelló de la primera meitat del segle XX, molts d’ells pertanyents a «els sabuts», com s’anomenava al col·lectiu d’intel·lectuals, signants de les Normes de Castelló del 32, format entre d’altres per Lluís Revest, Sánchez Gozalbo, o Enric Soler i Godes.

També entre els autors castellonencs, està l’obra del geòleg Vicent Sos Baynat o del dramaturg, filòsof, matemàtic i inventor, José Fola Igúrbide. Destaca la bibliografia completa de Carles Salvador. A més de nombrosos estudis sobre la província,  realitzats pel jutge i historiador Carlos Sarthou Carreres.  No podem deixar de nomenar a les dues dones que formen part d’aquest llistat d’autors castellonencs, com són la novel·lista Cristina Alloza Sanz i a la compositora Matilde Salvador amb nombroses peces musicals escrites per ella, a més de la seua col·lecció particular de Gojos.

Municipis de Castelló

En aquesta col·lecció, què és la més gran dintre de l’arxiu Digital de Castelló, podreu trobar tota mena de documents, a més de llibres, imatges, mapes, arxius sonors i audiovisuals sobre els pobles de Castelló. Materials creats o editats per diferents entitats públiques o privades de la província, i per facilitar la seua consulta, els continguts digitalitzats estan organitzats per municipi. Així doncs, trobareu pràcticament tots els pobles de la província on es recopilen els documents digitalitzats en accés obert i de diferents èpoques.

Per exemple podeu consultar fins a 5751 documents de Benicarló o els 858 de Castelló de la Plana, on a més trobareu altres subcol·leccions com ara el Fons fotogràfic Gil Roca, el Fons fotogràfic Quiquet de Castàlia o l’Arxiu Històric de l’Institut RibaltaTambé documents, imatges i arxius sonors i audiovisuals d’altres pobles, com ara Vila-real, VilafamésOnda, Forcall, Borriana, Montanejos

La Panderola a principis dels anys 50 a Castelló.

Dintre d’aquesta col·lecció hi ha un altre apartat dedicat a la Província de Castelló força interessant, amb 2908 documents, localitzats en diferents subcol·leccions. Per exemple, hi ha un Arxiu d’imatges de Castelló  per veure postals i fotografies de la província de Castelló del segle XX. També podeu escoltar programes radiofònics del segle passat de l’Arxiu sonor Radio Castellon Cadena SER, o endinsar-vos en una cartoteca, per veure mapes i plànols de la província de Castelló (s. XIX – XX).

Enregistrament d’una versió de la cançó “Llorando hasta el amanecer”, per a la sintonia de la Cadena SER.

Patrimoni en imatges i models 3D.

Aquesta, és una col·lecció que  conté models 3D i imatges 4D elaborades per AD&D 4D una associació sense ànim de lucre, dedicada a documentar i divulgar amb les tècniques d’imatges més innovadores, el patrimoni arqueològic, arquitectònic, artístic, històric, cultural i natural, de les comarques de Castelló.