Fons antic de la Biblioteca UJI

El fons antic d’una biblioteca es determina per la col·lecció de llibres, manuscrits i altres materials bibliogràfics que tenen un valor històric, cultural i patrimonial. Generalment, es considera «antic» el material publicat abans del segle XIX, encara que aquesta classificació pot variar segons la institució, com és el cas de la nostra que també incloem les publicacions del segle XIX. Aquests fons inclouen obres rares, primeres edicions, manuscrits únics, incunables (llibres impresos abans de 1501), i altres documents valuosos que requereixen una conservació especial.

Flores ultimarum voluntatu[m] non sine sudore collecti, publicat a Lió (França) en juny de 1519

La col·lecció bibliogràfica del fons antic de la Biblioteca UJI està formada per més de 500 obres impreses, manuscrits i pergamins, la major part dels quals, de temàtica jurídica i amb una àmplia cronologia: segles XVI al XVIII, de gran valor històric i patrimonial. Si afegim els llibres del segle XIX, que són 375 llibres, més els dels fons personals que formen part de les col·leccions especials, podem arribar ben bé als 1000 exemplars considerats com a fons antic.

A la Biblioteca UJI i al nostre catàleg pots disposar d’un:

• Fons de Reserva del segle XVI amb 164 títols de llibres impresos.
  • Fons de Reserva del segle  XVII amb 151 títols de llibres impresos.
  • Fons de Reserva del segle  XVIII amb 170 títols de llibres impresos.
  • Fons de Reserva del segle  XIX amb 375 títols de llibres impresos.
  • Manuscrits de diferents segles i anys amb 30 títols.
Pàgina de l’Alcorà treta d’un manuscrit, llibre sagrat dels musulmans, escrit aproximadament sobre l’any 1600

Des de 1991 quan es va crear la Universitat Jaume I, concretament dos professors de l’àrea d’història del dret, Vicent Garcia Edo i Arcadi Garcia Sanz, van començar a formar aquest fons, i per això la major part dels llibres són de temàtica jurídica; encara que també hi ha llibres d’altres matèries. La major part d’aquestes obres han arribat a la biblioteca mitjançant l’adquisició a través de subhastes, llibreries especialitzades i antiquaris. Però també  a través de donacions o llegats de col·leccions privades i personals.

Fueros y observancias de las costumbres escritas del reyno de Aragon, publicat a Saragossa en 1576

Aquest fons és el gran desconegut per als nostres usuaris, encara que la Biblioteca UJI fa esforços constants per a preservar i difondre el seu fons antic, emprant tècniques de conservació avançades i promovent l’accés a aquests materials tant a través de mitjans digitals com físics. Per descomptat no cal ni dir que aquests documents no són de préstec i que només es poden consultar físicament en una sala especial i amb prèvia petició per escrit, mitjançant un formulari redactat per a tal efecte.

Traité de la chymie : enseignant par une briéve & facile methode toutes ses plus necessaires preparations, publicat a Lió (França) en 1670

Per això, una manera de fer difusió al mateix temps que preservem el nostre  patrimoni bibliogràfic, és a través de la digitalització i posada dels documents en obert, al nostre Repositori UJI dintre de l’Arxiu Digital de Castelló.

Per la qual cosa, hem sol·licitat diferents ajudes al Ministeri de Cultura i Esport per a la digitalització i preservació en anteriors convocatòries i també ara en la convocatòria actual i així consolidar la creació de la Biblioteca Històrica Digital de la Universitat Jaume I, iniciada en 2022.

Por el Real Convento de Valldechristo, contra la Villa de Nules : en satisfacion de las Reales dudas que se le han comunicado, amb data de publicació aproximada de 1658

Aquesta biblioteca virtual conté actualment 264 llibres i manuscrits, fins al segle XVIII, però només 5 llibres del segle XIX. Per això, es pretén dur a terme la digitalització i incorporació al repositori en un nou projecte de digitalització amb l’ajuda pel ministeri i que ja ha començat.

En aquesta nova ajuda per a la difusió en accés obert, es digitalitzaran 323 llibres principalment del segle XIX, però també dels segles XVI, XVII i XVIII i alguns de principis del segle XX. Es tracta de llibres propietat de la Universitat Jaume I i que formen part de la seua biblioteca històrica en paper.

Libro de las leyes, priuilegios, y priuilegios reales del Honrado Concejo de la Mesta, y cabaña Real destos Reynos : confirmados, y mandados guardar por su Magestad, publicat a Madrid en 1590

Bibliografia:

García Edo, Vicent. Jacobi regis thesaurus : tresors bibliogràfics de la Universitat Jaume I. Publicacions de la Universitat Jaume I, 2001.