Nueva página web de la Biblioteca de la UJI

webbibliotecauji

En este post vamos a explicar brevemente la nueva página web de la biblioteca que inauguramos el pasado 16 de marzo de 2014 con motivo de la celebración del Día del Libro.
En esta nueva web hemos actualizado la información de la biblioteca, y hemos añadido más contenido y más recursos, adaptándolo a las nuevas necesidades de nuestros usuarios (más recursos y servicios online, comunicación 2.0…). Para ello hemos recopilado ideas de otras bibliotecas universitarias, tanto europeas como americanas, y las hemos adaptado a nuestros servicios y  recursos.
Además, hemos pretendido hacer un diseño sencillo y práctico, con una navegación muy intuitiva y fácil. También hemos querido integrar las redes sociales de @BibliotecaUJI, que justo hace un año comenzamos (Facebook, Twitter, Pinterest, SlideShare y el Blog) Continue reading Nueva página web de la Biblioteca de la UJI

Identitat digital i signatura científica dels investigadors

Construir i gestionar una marca personal (personal branding) és actualment imprescindible per a la teva carrera científica i/o professional i això comença per crear la teva identitat digital. Està molt relacionada amb el concepte de reputació on line, és a dir, la opinió o consideració social que altres usuaris tenen de la vivència on line d’una persona.

yoredessocialesLa identitat digital dels investigadors és també important per a la visibilitat de la Universitat en els rànquings i per tant, per al seu prestigi internacional.

Què és la identitat digital?

La identitat digital es pot definir com el conjunt de la informació sobre una persona que pots trobar en internet (dades personals, imatges, registres, notícies, comentaris,..) i que conforma una descripció d’aquesta persona en l’àmbit digital. Es a dir, qui eres tu dins la xarxa.

La identitat digital professional inclou tant el nom d’autor com la filiació institucional, això és, el nom de la institució a la que pertanys. Continue reading Identitat digital i signatura científica dels investigadors

La Biblioteca de l’UJI, membre associat del CSUC

Biblioteca UJI

Atès que a hores d’ara cap biblioteca pot ser totalment autosuficient, les biblioteques universitàries en aquest cas, recorrem a la cooperació bibliotecària com a fórmula per a satisfer les necessitats dels nostres usuaris, a més de traure major i millor rendiment dels recursos i dels serveis.

Des de l’any 1998 la biblioteca de l’UJI, forma part com membre associat del CSUC, millorant  així els serveis prestats als nostres usuaris.

El Consorci de Serveis Universitàries de Catalunya (CSUC)-anteriorment CBUC (Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya), va  ser creat a finals de 1996 i la seua principal finalitat és gestionar projectes cooperatius entre les diferents biblioteques universitàries en llengua catalana. A més de les biblioteques catalanes i la nostra, també formen part com associats, la biblioteca de la Universitat d’Andorra i la de les Illes Balears.

Aquests projectes cooperatius van des de la catalogació compartida dels registres bibliogràfics a altres projectes relacionats amb l’ús de tecnologies de la informació. Però els veritables avantatges, dels quals poden gaudir els usuaris són els  programes cooperatius en préstec interbibliotecari.

Continue reading La Biblioteca de l’UJI, membre associat del CSUC

Exposició Enric Soler i Godes a la Biblioteca

exposicioSoleriGodes

Amb motiu de l’exposició a la Biblioteca de l’UJI del fons bibliogràfic i documental del mestre Enric Soler i Godes a la biblioteca, us oferim un breu resum de la seua vida i la seva obra.  Aquesta Exposició la trobaràs a la sala de la primera planta, des de maig fins a setembre de 2014. Tambè pots fer un tast al nostre Pinterest on hem creat un tauler dedicat a Enric Soler i Godes. Esperem que sigue del vostre interés.

Continue reading Exposició Enric Soler i Godes a la Biblioteca

Recursos d’informació en Ciències de la Salut (medicina, infermeria i psicologia)

 

Resursos d'informació

Aquest post està dirigit als estudiants de l’àrea de Ciències de la Salut de l’UJI, per a ajudar-vos a millorar les vostres competències informacionals. Es presenten els recursos d’informació en Ciències de la Salut que us resultaran útils per a al vostre procés de formació universitària i per a l’elaboració del Treball final de Grau o Treball Final de Màster.

Per saber què hi ha a la Biblioteca sobre medicina, infermeria, psicologia i temes afins, pots emprar el cercador de la web de la Biblioteca, des d’on es pot accedir al contingut físic i digital de les col·leccions bibliogràfiques de l’UJI.

LLIBRES:

També pots consultar el catàleg per localitzar el llibres que t’interessen. S’hi pot accedir des de qualsevol ordinador o dispositiu mòbil.

En el catàleg es pot buscar per “matèria”. P. ex.: medicina, infermeria, psicologia,… En aquest cas, apareix un llistat de matèries relacionades, que concreten més el tema i que us poden ajudar en la cerca d’informació. Clicant sobre la matèria específica, visualitzeu el llistat de llibres classificats amb aquesta matèria. Continue reading Recursos d’informació en Ciències de la Salut (medicina, infermeria i psicologia)

Saps com fer una queixa a la Biblioteca?

enessima.es

 De vegades com a usuaris d’un servei que tots som alguna vegada, tenim la sensació de què ens han tractat de manera inapropiada o de què no hem obtingut el que esperàvem d’ell. O potser el que estem és encisats amb el servei i volem expressar la nostra satisfacció. I també pot esdevenir que se’ns acudeixi una idea per millorar algun aspecte i ens agradaria que ens escoltessin.

Com podem expressar la nostra opinió bé siga una queixa com un suggeriment o una felicitació?
Doncs, hi han dues maneres:

D’una banda tenim la manera tradicional és a dir, la bústia de queixes i suggeriments on podeu dir la vostra. A la Biblioteca de la Universitat Jaume I trobareu unes bústies físiques on podeu dipositar la vostra opinió per escrit. També podeu fer-ho electrònicament a l’adreça de correu biblioteca@uji.es o bé utilitzant el formulari electrònic general de consultes, queixes, suggeriments i felicitacions de la Universitat, conegut com Bústia UJI.

Per altra banda, tenim les xarxes socials, sobretot Facebook i Twitter, que avui en dia estan essent un dels canals més utilitzats pels usuaris per molts motius, entre ells per la immediatesa en la que es publiquen els comentaris i per la interacció que es dona, acurtant distàncies entre biblioteca/bibliotecaris i usuaris. A més les xarxes socials presenten les últimes novetats i notícies en temps real amb la qual cosa, els usuaris estan més informats.

Les xarxes socials són un magnífic canal de comunicació amb els usuaris que cal aprofitar de la millor manera. Així tots i totes, Biblioteca i usuaris estarem més connectats, més informats i en definitiva més satisfets.

15 ANYS CELEBRANT SANT JORDI A LA BIBLIOTECA DE L’UJI

El 23 d’abril es celebra el dia del llibre en tot el món, una efemèride que té el seu origen en la Diada de Sant Jordi celebrada a Catalunya, i que en 1995 la UNESCO va instituir com el Dia Mundial del Llibre i dels Drets d’Autor, amb el propòsit de fomentar la lectura, la indústria editorial i la protecció de la propietat intel·lectual mitjançant el dret d’autor.

La biblioteca de l’UJI ve celebrant aquesta festivitat des de 1998. En la nostra festa tenen cabuda actes diversos relacionats amb el món del llibre, la lectura i la biblioteca. Per dur-lo a terme destinem una part del nostre pressupost a l’adquisició de bibliografia per al temps d’oci, i convidem als membres de la comunitat universitària a fer suggeriments de compra de: novel·les, còmics, guies de viatges i pel·lícules. Tampoc falten les roses, com a símbol d’estima, que repartim entre els assistents a l’acte de presentació de les novetats del Dia de Sant Jordi.

En aquesta celebració també hi participen el SASC, el Servei de Comunicació i Publicacions  i el Servei de Llengües i Terminologia de l’UJI amb l’edició d’un punt de llibre conmemoratiu.

Enguany, estem d’aniversari, complim 15 anys des de la inauguració de l’edifici de biblioteca en el campus Rius Sec, el 23 d’abril de 1999, i  per això, volem mirar enrere i fer repàs dels actes organitzats durant el nostre recorregut.

Continue reading 15 ANYS CELEBRANT SANT JORDI A LA BIBLIOTECA DE L’UJI

Recursos para la evaluación de la investigación científica

internetybibliotecasLa evaluación de la producción científica es esencial para el desarrollo científico, económico y social de cualquier país.
La variedad de métodos de evaluación existentes en la actualidad, exige una selección de aquellos que resulten más apropiados al objeto a evaluar. Algunos de los principales indicadores, especialmente los de ciencia y tecnología, se han ido consolidando a niveles regionales y nacionales, materializándose en series estadísticas de valiosa utilidad para las políticas en ciencia y tecnología. (Cabrera, 2010)
Sois muchos los docentes e investigadores interesados en encontrar evidencias científicas de vuestras publicaciones.
Os proponemos una clasificación de los principales recursos para la evaluación de la calidad en la producción científica que os será de gran utilidad:

  1. Agencias de evaluación:
  • ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación), es una fundación estatal que tiene como objetivo contribuir a la mejora de la calidad del sistema de educación superior mediante la evaluación, certificación y acreditación de enseñanzas, profesorado e instituciones.
  • CNEAI (Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora): Corresponde a la CNEAI llevar a cabo la evaluación de la actividad investigadora de los profesores universitarios y de las escalas científicas del CSIC. La solicitud de evaluación (por períodos de seis años) es voluntaria, al tratarse de conseguir un complemento de productividad incentivador, cuya finalidad es fomentar el trabajo investigador de los profesores universitarios y su mejor difusión tanto nacional como internacional.
  • AVAP (Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva): tiene la finalidad de garantizar la calidad y excelencia de los sistemas valencianos de educación superior, de ciencia y de innovación mediante la evaluación, la acreditación y la prospectiva. Continue reading Recursos para la evaluación de la investigación científica

El gestor bibliogràfic Zotero

Es tracta d’una aplicació d’accés obert desenvolupada per la Universitat George Mason de Virginia (EEUU) en 2006. Aquest programa és un dels més populars per recol·lectar, organitzar i citar referències bibliogràfiques, adaptada, com Mendeley, a l’entorn en línia i integrat amb el processador de text Word i altres de codi obert.

Per començar:

Des de la pàgina de Zotero haurem de seleccionar l’opció de descarregar l’aplicació com un plugin de Firefox (Zotero for Firefox) o independent (Zotero Standalone), per treballar amb altres navegadors.

Zotero
Zotero download

Com treballar amb Zotero:

firefoxZotero for Firefox
Si descarreguem Zotero for Firefox, trobarem el logo a la part inferior. A més, es mostra una icona en la barra d’adreces quan reconeix dades bibliogràfiques a la finestra del navegador. Clicant en aquesta icona incorporarem les dades directament a la nostra biblioteca, i per obrir-la, només cal clicar a Zotero. Continue reading El gestor bibliogràfic Zotero

Primera aproximación a los Mooc

onlinecollege.org
onlinecollege.org

Una buena manera de actualizarse y  llevar a buen término eso que actualmente está tan de moda que es la formación para toda la vida, es apuntarse a un Mooc.

Mooc es un acrónimo en inglés de Masive Open Online Course cuya traducción al castellano es Cursos en Línea Masivos y Abiertos.

La educación en internet se ha visto influida por la denominada Cultura Libre, que tiene su máxima representación en el software libre, de esta manera podemos decir que los Moocs no son otra cosa que la evolución de la educación abierta en internet, cuya filosofía es la liberación del conocimiento para que éste llegue a un público más amplio.

Los Moocs tienen una breve historia; el témino fue acuñado en 2008 cuando George Siemens y Stephen Downes crearon el que podría ser el primer MOOC: “Connectivism and Connective Knowledge (CCK08)” y que siguieron casi 2300 estudiantes.

 A grandes rasgos los Moocs son cursos pre grado impartidos generalmente por una institución solvente y ofrecidos a través de una plataforma educativa. Estos cursos suelen tratar una materia muy específica y se siguen online, son gratuitos y no tienen un número limitado de plazas.
Para que un curso a distancia se considere Mooc tiene que cumplir los siguientes puntos:

  • Debe tener una estructura orientada al aprendizaje, con pruebas o evaluaciones que acreditarán el conocimiento adquirido
  • No tener limitación en las matriculaciones
  • Poder ser seguido online
  • Tener un carácter abierto y gratuito, con materiales accesibles de forma gratuita

Dado el auge que está teniendo este tipo de cursos, en internet puedes encontrar multitud de plataformas que los contiene. Desde la biblioteca de la UJI queremos destacar las siguientes:

Udacity Es una organización educativa privada que ofrece multitud de cursos moocs
Coursera Plataforma de educación virtual gratuita desarrollada por académicos de la Universidad de Stanford
Edx  Plataforma para Moocs del Instituto Tecnológico de Massachussets (MIT)

En España destaca la Plataforma Miriadax, la cual integra a más de 1200 universidades de 23 países de Iberoamérica, y que es impulsada por Telefónica y Universia .

La universitat Jaume I también se suma a esta tendencia con una serie de cursos abiertos que puedes consultar en http://mooc.uji.es/