Exposició Enric Soler i Godes a la Biblioteca

exposicioSoleriGodes

Amb motiu de l’exposició a la Biblioteca de l’UJI del fons bibliogràfic i documental del mestre Enric Soler i Godes a la biblioteca, us oferim un breu resum de la seua vida i la seva obra.  Aquesta Exposició la trobaràs a la sala de la primera planta, des de maig fins a setembre de 2014. Tambè pots fer un tast al nostre Pinterest on hem creat un tauler dedicat a Enric Soler i Godes. Esperem que sigue del vostre interés.

Foto1

Biografia. Enric Soler i Godes naix a Castelló de la Plana, el 5 de març de 1903. Fill d’unmestre, la seua família tenia una impremta i una llibreria, fet li va permetre conèixer, a més, les tècniques d’impressió i d’enquadernació. Gràcies a l’ambient intel·lectual i el foment de la cultura que va viure a la seua llar, va adquirir un alt nivell cultural que influiria en tota la seua obra.
Entre 1917 i 1921 estudià Magisteri a Tarragona on fou deixeble de Pompeu Fabra i, el 1923, va ser destinat a una escola de Lugo. Posteriorment exercirà de mestre a Ortells (els Ports) i, el 1930, prendrà possessió de la seua plaça a Sant Joan de Moró (la Plana Alta).
El 1932 va firmar les Normes de Castelló, base de la normativa del valencià actual. El mateix any va assistir a l’Escola d’Estiu de Barcelona, la qual cosa li va permetre de posar-se en contacte amb l’avantguarda pedagògica del moment, sobretot amb les tècniques Freinet.
Després de la guerra civil i, com a conseqüència d’haver pres part del bàndol republicà, és apartat de l’ensenyança i enviat a Cantàbria. Després és traslladat, successivament, a València, Palma de Gandia i, el 1946, a Benifaió, on exerciria fins a la seua jubilació en 1968. Mor a València l’any 1993.

Obra pedagògicaFoto2. Se’l considera el precursor del moviment de renovació pedagògica a terres valencianes. Influït per les teories de l’Escola activa o l’Escola nova i el Mètode Freinet, sorgits als anys ’30, intentarà transformar els mètodes pedagògics imperants en un de nou, caracteritzat per l’ensenyança participativa dels i de les alumnes, la difusió de l’educació a tota la societat i el foment del coneixement de l’entorn i la llengua pròpia.
El Mètode Freinet es basava en la utilització de la impremta com a eina didàctica en l’escola. Els i les alumnes creaven textos on reflectien les experiències i fets importants de la seua vida que posteriorment són impresos i publicats en una revista infantil. Aquests textos servien, a més, per al treball del llenguatge en classe. Resultat de l’aplicació d’aqueixa tècnica a l’escola de Sant Joan de Moró serà la creació de la revista Sembra (1936-1939) que constitueix un dels trets identitaris de l’obra pedagògica de Soler i Godes.

Foto3

Obra literària. A més de la seua labor docent, Enric Soler i Godes va desenvolupar, al llarg de la seua vida, una intensa labor literària. Escriptor polifacètic i erudit, les seues obres estan relacionades amb temes tan diversos la biografia, la història, la bibliografia, el folklore, les tradicions, etc. Des de molt jove col·laborarà com a redactor en la premsa local de l’època (Heraldo de Castellón, La Provincia Nueva, el Diluvio, etc.). Posteriorment, amb el temps, publicarà els seus articles (més de 1.300) no només en periòdics i diaris, sinó també en almanacs, anuaris fallers, revistes literàries i pedagògiques, etc. d’àmbit nacional. Va ser menys prolífic quant a la publicació de llibres o 1 monografies, 18 en total, tres d’aquests dedicats a la poesia.
Obra gràfica
. Foto4És l’activitat menys coneguda de Soler i Godes. S’inicia a 14 anys en el món del dibuix gràfic com a il·lustrador de textos escolars, una de les seues primeres obres serà l’«Enciclopedia rápida», escrita per son pare, Santiago Soler. Participa en diverses revistes de l’època com a humorista gràfic, com ara el setmanari satíric «La chala» o «Don Casto». Les seues vinyetes són de caràcter popular i festiu, amb personatges del carrer, capellans, xiquets, etc.

Biblioteca
. Amb la creació de la Fundació de la Càtedra Soler i Godes, el 1999, amb seu a la Universitat Jaume I, el llegat bibliogràfic i documental del professor Soler passa a formar part dels fons de la Biblioteca universitària de l’UJI, la qual es compromet a difondre i posar-los a disposició dels investigadors i de les investigadores. Enric (1)
La biblioteca Soler i Godes està formada per 3.762 monografies, revistes, butlletins, periòdics escolars, etc.
La major part de les obres mostrades en l’exposició són llibres que es poden classificar en llibres de text o manuals anteriors als anys ‘50, ensenyament de la lectoescriptura, ensenyament de diverses matèries escolars, contes infantils i obres literàries variades.