Col·lecció especial de Manolo Safont a la Biblioteca de l’UJI

SAFONTManuel Safont Castelló, més conegut com a Manolo Safont, va néixer a Onda (Castelló) a l’any 1928 i va morir l’any 2005 també a Onda. Fou ceramista i encetà la seua trajectòria professional en aquesta disciplina artística des de molt jove. Començà als 14 anys a treballar en  una fàbrica de  ceràmica  artesanal, on va dependre l’ofici. Més  tard  en 1952 decidí crear el seu propi taller des d’on estudià i investigà la “matèria primera”, deixant enrere la pintura figurativa en la ceràmica per a fer altres creacions més avantguardistes on predominava el color, la textura i el relleu. Va passar de la figuració a l’abstracció, per la necessitat de gaudir de la matèria. Encara que en etapes posteriors tornà a la pintura figurativa amb un gran valor expressionista, per tal de fer reivindicacions socials. La nomenada pintura social. Mostra d’això són una sèrie de treballs simbòlics amb evocacions als treballadors de les fàbriques de taulells. Cal dir també que la seua producció es caracteritza per fer una sèrie de murals d’una grandària que no es pot aconseguir mai a una pintura habitual amb un altre suport.

Blanc, negre, verd, roig i groc. Ceràmica sobre taula, 1995 Museu d'Art Contemporàni Vicent Aguilera Cerni, Vilafamés
Blanc, negre, verd, roig i groc, 1995
Ceràmica sobre taula
Museu d’Art Contemporàni Vicent Aguilera Cerni, Vilafamés

Destacar també que Manolo Safont va ser un dels precursors de diverses iniciatives culturals a la seua localitat, com l’Escola de Ceràmica d’Onda, el Museu Històric Municipal d’Onda, del qual fou director en els inicis i, la Sala Municipal d’Exposicions més coneguda per “la saleta”, lloc de referència als anys 70, de les avantguardes artístiques del País Valencià. Més tard l’any 1998 fou homenatjat i reconeixent la seua trajectòria artística li van posar el seu nom al Museu de la Ceràmica d’Onda, passant-se a nomenar des d’aqueix moment Museu del Taulell “Manolo Safont”.

L’any 2013 ens va arribar a la biblioteca, per mediació de  Vicent García Edo aquesta col·lecció. És la major part, per no dir tota,  de la biblioteca personal de Manolo Safont i de la seua dona Anna del Moral.

Dintre d’aquesta col·lecció podem trobar bàsicament llibres de tres grans matèries molt concretes com són: art, ciències socials i medicina. És clar que en tractar-se d’un ceramista la major part dels llibres de la col·lecció estan dedicats a l’art, amb nombroses enciclopèdies i monografies, revistes especialitzades i catàlegs d’exposicions.
Però més concretament el que hi podem trobar són molts llibres versats en ceràmica. Llibres on no només es tracta la part artística sinó que també ens parlen de la part més tècnica de l’ofici com ara pastes, colors, vernissos, coccions…
Manolo Safont també va formar una part  molt important dins del món de la cultura valenciana, juntament amb altres intel·lectuals valencians. Com que no era aliè a la societat i el seu entorn,  destacà també per la seua crítica social a la dictadura franquista, reflectida en les seues obres, per això a aquesta col·lecció  trobem llibres dedicats a les ciències socials i polítiques.
Pel que fa als llibres de medicina, estan directament relacionats amb la seua dona Anna del Moral, ja que va ser una reputada comare a Onda i  Castelló.

12141502_460063390847890_1791725794182209453_nAquesta col·lecció de la biblioteca de Manolo Safont la podeu trobar al fons de les col·leccions especials. Disposa  de 4305 registres bibliogràfics catalogats, dels quals 4226 registres són monografies i 79 corresponen a títols de revistes. Podeu localitzar el fons al nostre catàleg amb la signatura SAF i número corrent. Per tractar-se d’una col·lecció especial, no es troba a la sala, així que cal demanar-la al taulell de préstec de la primera planta emplenant un formulari.

Recentment hem catalogat també una Tesi Doctoral que porta la signatura TED1024 amb el títol “Aproximación a la obra cerámica de Manolo Safont”, presentada per l’alumna Cristina Benaches Mifsud i on es parla àmpliament de l’artista d’Onda.