COM ELABORAR UN TREBALL ACADÈMIC

comelaboraruntreballacademic

Has de fer un treball de classe i no saps com començar? Estàs preocupat per presentar el teu Treball Fi de Grau (TFG) o el Treball Fi de Màster (TFM)? Aquí trobaràs unes pautes per realitzar el teu treball acadèmic, amb enllaços on consultar més informació.

Passos a seguir:

1.       Escollir el tema
2.       Localitzar i avaluar la informació
3.       Redactar el treball
4.       Exposar i publicar el treball

1. ESCOLLIR EL TEMA

El primer pas és escollir el tema, bé assignat pel professorat o bé elegit personalment. Escull un tema que et resulte atractiu, tenint en compte que hi dedicaràs molt de temps i esforços, no ha de ser massa general ni massa específic, perquè hi has de trobar informació suficient.

És molt important comentar les teues idees amb el professorat per tal de concretar i orientar correctament el tema.

Amb el tema escollit, formula preguntes o frases que s’haurien de respondre amb el treball i busca els conceptes que millor defineixen el tema, paraules-clau que et serviran per buscar informació.

2. LOCALITZAR I AVALUAR LA INFORMACIÓ

Per contextualitzar el tema escollit i començar a buscar informació, pots consultar fons d’informació generals com enciclopèdies i diccionaris, tant en paper com en línia

Catàleg de la Biblioteca

Búsqueda de información en el catálogo de la Biblioteca

Pots trobar informació més específica a les monografies i articles científics. Analitzant la bibliografia dels documents revisats, pots localitzar referències d’altres documents que poden ser interessants per al teu treball.

Recursos digitals de la Biblioteca

Revistes electròniques de la Biblioteca

Pots ampliar informació consultant en internet webs i blogs relacionats amb el teu tema.

Google Scholar

Perquè tota la informació que es troba en internet no és fiable i útil, cal aplicar uns criteris per avaluar aquesta informació. Cal preguntar-se: QUI? (qui és l’autor) QUÈ? (de què tracta) QUAN? (la informació està actualitzada?) ON? (on es localitza la informació) PER A QUÈ? (per a què s’ha publicat? A qui va dirigida la informació?)

Cómo evaluar fuentes de información (Universidad de Málaga. Biblioteca Universitaria)

Evaluar la información (Universidad de Alcalá)

redactar

3. REDACTAR EL TREBALL

El treball s’ha d’escriure amb un llenguatge clar i directe, expressant en cada moment el que es vol explicar de forma senzilla i comprensible, amb un text ben estructurat per facilitar-ne la comprensió.  Et resultarà molt útil fer un esquema previ del treball i organitzar tota la informació recuperada.

El treball acadèmic ha de constar de les següents parts:

• Portada : títol (breu i exacte), autor, nom del professor/a, titulació, data, tipus de treball (TFG, TFM, …)
  • Índex o sumari: taula de continguts en el ordre en que es presenten en el treball i amb indicació de la pàgina on es troba
  • Introducció : objectius
  • Cos del treball: metodologia i materials
  • Conclusions: resultats del treball
  • Bibliografia: cites bibliogràfiques
  • Annexos

Cal citar sempre les fonts bibliogràfiques utilitzades en la redacció del treball, per evitar el plagi, tant en el cas d’expressar idees d’altres amb paraules pròpies, com en el cas d’incloure un text copiat del document original i posat entre cometes.

Cómo presentar trabajos académicos (UNED.Biblioteca. Guías rápidas)

Cómo elaborar un Trabajo Fin de Grado: Redacción del trabajo (Universidad de Dusto, Biblioteca)

Evitar el plagio: lo que necesitas saber y pensar (Universidad de Extremadura. Biblioteca)

Citar  (Universidad de Cantabria. Biblioteca)