Dia del llibre valencià a la Universitat Jaume I

El dia 20 de novembre vàrem celebrar el Dia del llibre valencià a la Universitat Jaume I, una efemèride instituïda per la Generalitat Valenciana l’any 2000 i que té el seu origen en la commemoració de la publicació de la primera edició del Tirant lo Blanc, el clàssic de Joanot Martorell,  l’any 1490.

La biblioteca amb col·laboració amb el Col·lectiu Universitari Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) i l’Associació Cívica Tirant lo Blanc vàrem organitzar diverses activitats relacionades amb el món del llibre valencià, la lectura i la biblioteca.

dia del llibre valencia?

Una de les activitats més valorades pels nostres usuaris i usuàries ha estat l’adquisició de llibres per al temps d’oci, escrits en llengua valenciana o bé publicats per editorials valencianes en qualsevol llengua. Per a la seua adquisició, la biblioteca va encetar, per primera vegada, la campanya «Tria llibres valencians i en valencià» amb l’objectiu de fomentar la lectura de llibres en la llengua pròpia i la promoció de la indústria editorial valenciana.

El dia 20 de novembre es van presentar les 134 noves adquisicions de llibres per part de la biblioteca, de les quals 21 són títols de literatura infantil i juvenil, 102 novel·les, 10 llibres de poesia i un còmic. Es van adquirir obres d’editorials valencianes entre les quals podem citar Edicions Bromera, Edicions Tres i Quatre, Sembra Llibres, Altriam, Editorial Afers, Llibres de la Drassana i també es van incorporar al nostre fons obres d’autors i autores de Castelló publicats per editorials castellonenques com Acen Editorial, Unaria Ediciones, Onada Edicions, La Pajarita Roja Editores, entre d’altres.

literatura adults

Día del Llibre en Valencià. Acte BibliotecaEn aquesta celebració el rector de l’UJI, Vicent Climent va assenyalar «Han passat, només 17 anys que celebrem els 527 anys del Tirant i, per desgràcia, la iniciativa no ha tingut, ni a les comarques valencianes ni fora, l’impacte ni el ressò que mereixeria, però la Universitat Jaume I hi és present. Estem avui ací per a reivindicar el llibre i especialment el llibre valencià com a objecte cultural de primer ordre».

Día del Llibre en Valencià. Acte BibliotecaVicent Falomir, director de la biblioteca va destacar la voluntat de la biblioteca de participar en aquesta commemoració, encetant la campanya «Tria llibres valencians i en valencià» amb la finalitat d’assolir un dels objectius de la biblioteca: el recolzament i la promoció de la cultura i la llengua valenciana. Durant la seua intervenció va explicar el procés seguit pel personal del servei en aquest nou projecte, agraint la participació activa de tots els usuaris i usuàries.

Día del Llibre en Valencià. Acte Biblioteca

També varen intervenir Héctor Beltran, membre de la junta del CULC i Raül Burriel, en representació de l’associació Tirant lo Blanc.

Día del Llibre en Valencià. Acte Biblioteca

Héctor Beltrán va fer palés que des del CULC, juntament amb l’associació Tirant lo Blanc i la biblioteca, s’ha impulsat aquesta iniciativa amb la intenció d’establir un dia a l’any com a dia del llibre valencià. «Esperem que les activitats resulten d’interés a la comunitat universitària i que, almenys a la Jaume I, el dia del llibre valencià agafe empenta, tal com ho és Sant Jordi, per a convertir-se amb el temps en una nova, bona, i bella tradició de contacte amb els llibres», va assenyalar.

A continuació, Eugeni Alemany va oferir una xarrada-col·loqui al saló d’actes de l’edifici de l’Escola de Doctorat, Consell Social i Postgrau, on va repassar la seua experiència com a estudiant a la universitat, posant en valor i animant a la comunitat universitària i, més especialment als estudiants, a traure profit de totes les oportunitats formatives i educatives que ofereix el món universitari.

També va fer referència a com van ser les seues primeres passes en el món laboral, explicant moltes anècdotes viscudes fins a arribar al moment actual, interactuant amb els assistents i encoratjant-los a perseguir la seua vocació. Va ser una estona deliciosa amb un públic totalment entregat.

Des de la biblioteca us donem les gràcies per haver participat en aquesta primera festa del llibre valencià, la nostra llengua i la nostra cultura!