25 anys de Biblioteca UJI

Enguany celebrem el 25 aniversari de la nostra universitat, i des dels seus inicis en 1991, la Biblioteca ha estat un servei bàsic de suport a la docència, l’estudi i la investigació. I aquest objectiu de facilitar l’accés a la informació, plasmat en els diferents serveis que oferim als nostres usuaris, és el que volem repassar en aquest post.1

Començarem parlant del servei “estrela” de la Biblioteca, el préstec, com ha anat evolucionant tant tecnològicament, com en relació als materials que es presten i a les modalitats de préstec que s’ofereixen, adaptant-nos a les necessitats del nostre estudiantat i professorat i a les noves tecnologies.

L’any 1991 començà l’automatització dels serveis bibliotecaris (catalogació, adquisicions, préstec,..) amb el sistema de gestió anomenat VTLS, que es va canviar el 2009 amb la implementació d’un nou programari anomenat MILLENIUM i s’ha completat amb l’ús de màquines d’autopréstec (des de 2011) que faciliten el préstec i les devolucions del material bibliogràfic i audiovisual, de manera autònoma i automàtica.

El préstec inicial de llibres i vídeos s’ha anat ampliant a altres tipus de materials com dvd, ordinadors portàtils, lectors de llibres electrònics, càmeres de fotografia i vídeo, calculadores, teclats, faristols, cabines de treball… També amb els anys s’ha anat augmentant el nombre de documents en préstec i el període de préstec,  dels inicials 3 documents per un període de 3 dies, s’ha passat als actuals 7 documents amb un termini de 15 dies. Es  facilita així l’accés als materials documentals,  que es complementa amb serveis com el tele préstec (des de 2000), el préstec interbibliotecari (des de 1992) que s’ha agilitzat amb la maleta viatgera, i el Préstec Interuniversitari Valencià PIV 5U (des de 2014).  Per posar dades a aquest servei, l’any 2015 es van realitzar un total de 144.471 préstecs de llibres, 3476 tele préstecs i 3665 transaccions de préstec interbibliotecari.

2       34

La consulta i accés a la informació  és un altre dels serveis més utilitzats i valorats de la Biblioteca, incrementant-se amb el  temps el número i varietat de recursos d’informació que es poden consultar, fins arribar al 2015 a una col·lecció formada per  més de 575.000 llibres en paper,  més de 1.300 llibres en format electrònic, més de 70.000 revistes electròniques, unes 800 revistes en paper, 62 bases de dades i 12 portals de llibres electrònics i 16 de revistes electròniques. Afegim que l’any 2003 es va obrir la Docimoteca amb material específic d’avaluació i intervenció psicològica i psicoeducativa.

Mitjançant el servei d’adquisicions bibliogràfiques, s’ha anat formant aquest gran fons bibliogràfic, gràcies a les donacions, intercanvis i compres sol·licitades pels professors, estudiants i serveis de la Universitat. Recordem ara les dades inicials de 1992, amb una col·lecció formada per 75.500 llibres, 1.289 títols de revistes i 246 audiovisuals (vídeos, cassetes, cd-rom…)

Respecte a la cerca i recuperació de la informació,   l’aplicació    de   les   innovacions tecnològiques  ha  permès   evolucionar   des   de   la   consulta   remota   a   les   bases de   dades   amb   CD-ROM   mitjançant   una   xarxa   interna https://web.archive.org/web/20010211052258/http://sic.uji.es/cd/teledoc/index.html  (2001) a una eina de descobriment, anomenada Summon que permet fer cerques conjuntes en bona part dels  recursos d’informació de la biblioteca: catàleg, bases de dades especialitzades i generals, repositori, llibres i revistes electròniques. Des de les primeres bases de dades que es van adquirir (ERIC, ABI/INFORM, CSIC, ARANZADI…) el seu nombre i ús han anat creixent contínuament, fins arribar a 765.900 consultes realitzades l’any 2014.

L’interès per apropar la informació als nostres usuaris es materialitza en la creació d’un espai, la mediateca, equipat amb ordinadors d’accés lliure que permeten treballar i consultar documents en diferents suports: àudio, vídeo, aplicacions informàtiques o documents electrònics mitjançant Internet. Aquest espai, creat l’any 1999, s’ha anat adaptant als canvis tecnològics, des dels lectors de vídeo, audició, cd-rom,…a l’actual accés virtual a la informació.

7

Avui en dia, la web de la Biblioteca és el portal d’accés dels usuaris a tota aquesta informació i als serveis que els oferim.

En els últims anys l’accés obert al coneixement científic (Declaració de Berlín, 2003) com a forma d’accés i difusió de la investigació, està adquirint gran expansió, i  la biblioteca participa d’aquest moviment amb el Repositori UJI  Des de 2009 el Repositori de la Universitat Jaume I és l’ espai digital institucional que arxiva, organitza i difon en accés obert la producció científica, acadèmica, institucional i docent de l’UJI. A finals de 2015 el Repositori UJI incloïa 23654 documents, rebent 754.785 visites durant aquest any.

La formació d’usuaris sempre ha estat molt present en aquests 25 anys, donant resposta a les necessitats dels usuaris per aconseguir el màxim rendiment de les diverses eines i recursos d’informació (coneixement de bases de dades, aprofitament del catàleg, cerques bibliogràfiques i documentals, ús de gestors bibliogràfics,..), amb activitats com les visites guiades, sessions introductòries a l’aula i tallers de formació “a la carta”. L’any 2015 es van realitzar 204 sessions de formació amb més de 4200 participants.

Varias BibliotecaLa nostra relació amb els usuaris s’ha fet més estreta o directa des del 2013 en què la biblioteca participa i està visible en diferents xarxes socials: twitter, facebook, pinterest, slideshare, blog

Respecte als nous serveis que ofereix la Biblioteca destaquen els relacionats amb el suport a la investigació, facilitant als nostres investigadors assessorament en qüestions relatives a l’índex d’impacte de les publicacions, identitat digital i perfils d’investigadors i propietat intel·lectual i accés obert.

Mirant cap al futur, les línies de treball  a la Biblioteca s’orienten a la gestió de les dades: com gestionar, compartir i preservar les dades d’investigació (research data), les dades institucionals i open data, per continuar millorant i oferint nous serveis als nostres usuaris, que són, en definitiva, els protagonistes de la nostra Biblioteca.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *