La història del “Club Deportivo Castellón”, present a la Biblioteca UJI

Aquest any 2022, a Castelló recordem una efemèride de gran importància per als castellonencs i les castellonenques aficionats al futbol. Per això mateix, la Biblioteca UJI abans que acabe l’any, també vol sumar-se a aquesta celebració i commemorar el centenari de la fundació del nostre Club Deportivo Castellón i que, a més, forma part de la història de la ciutat de Castelló de la Plana i també de la província. Des de la seua creació el 20 de juliol de 1922, moltes són les pàgines que s’han escrit sobre el nostre club i ací a la Biblioteca tenim guardades part de les seues memòries en forma de bibliografia, de tot o quasi tot el que s’ha publicat i editat sobre el club.

Si fem un recorregut pel catàleg de la Biblioteca, ens podem trobar cercant per paraula clau “club deportivo castellón”, diferents entrades relacionades amb el club. De les quals, cinc són publicacions de monografies on es recull la història del Club Deportivo Castellón. Les cinc en paper, però una d’elles també en versió electrònica dipositada al Repositori UJI en accés obert. De totes aquestes publicacions escrites entre l’any 1952 i 2021, podem destacar 50 Aniversario del C.D. Castellón: 1922-1972, fullet editat i publicat pel mateix club, en l’any que l’equip va ascendir a 1a divisió per segona vegada i  i que es troba físicament al Fons especial de Quiquet de Castàlia.

A més de la monografia Y fuimos albinegros publicada per la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Castellón  en 1984; que de segur tenim tots a les nostres cases. I la publicació més recent que podem localitzar a la biblioteca, editada aquest any 2022, és un conte escrit per a fer afició entre els xiquets i xiquetes i; que es titula Pam, pam orellut! L’autora és Silvia Arcas i la il·lustradora, Elísabet Águilas.

Una menció especial volem fer a un fullet de 1945, que tracta sobre la construcció de l’Estadi Castàlia, obra de l’arquitecte Francisco Maristany Casajuana. Si des de la creació del C.D. Castellón, es jugava al camp del Sequiol, a partir d’aquesta data els partits es jugaran en aquest estadi situat a la vora del riu Sec, que després en 1987, va ser remodelat en el Nou Estadi Castàlia, canviant la seua posició original. Aquest fullet de 34 pàgines que porta per títol Estadio “Castalia” : Castellón, el podem trobar físicament dintre de la Biblioteca, al Fons Antic i al Fons Lluís Revest; però també el podem consultar al nostre Repositori UJI, digitalitzat totalment.

Disseny de l’Estadi Castàlia original, de l’arquitecte Francisco Maristany Casajuana

També al Repositori UJI en la col·lecció Arxiu d’Imatges de Castelló podem veure una fotografia de la riuada de 1949 del fotògraf Mas, amb tot l’Estadi Castàlia inundat, i una altra vista dels efectes de la riuada amb la torre Marathon al fons. Però no tan sols disposem d’aquestes imatges relacionades amb el Club Deportivo Castellón perquè al Fons fotogràfic Gil Roca, veurem jugadors com Guillén, mig centre,  Hernández el “Valencianet”, interior esquerre, o Pérez, porter i que tots tres van ascendir a 1a Divisió l’any 1941.  A més, al mateix fons d’Elias Gil Roca ens trobem imatges del dia de la inauguració de l’Estadi Castàlia i d’altres activitats esportives que es desenvolupen a l’estadi, com ara atletisme, a la pista de terra que envoltava tot el camp.

Inauguració en 1945 de l’Estadi Castàlia

No només tenim imatges, sinó que disposem de vídeos al Fons Audiovisual Noclafilms del partit d’ascens a la Divisió d’Honor la temporada 1971-1972. La celebració de les Noces d’Or en el cinquanta aniversari de la creació del Club Deportivo Castelló 1922-1972 i així com, uns minuts de la retransmissió del partit CD Castellón / CF Barcelona, jugat a la lliga del 1972-1973.

També el Club Deportivo Castellón ha estat objecte d’estudi i investigació per alguns dels alumnes del Grau de Periodisme o el Grau de Comunicació Audiovisual de la Universitat Jaume I, presentant treballs de final de grau com ara:  El Club Deportivo Castellón y la teoría del caos, Coliseo Albinegro. La web sobre la actualidad del C.D. Castellón , Plan de Comunicación 2015-2017 CD Castellón SAD i  Plan de Comunicación 2020-2021. CD Castellón SAD.

Aficionats del C. D. Castellón el 1941 al Camp del Sequiol

Però un club de futbol no és res sense la seua afició i aquesta, l’afició albinegra, necessita un himne per cantar i victorejar al Club Deportivo Castellón, així que ací teniu per entonar tots junts el “Pam pam orellut”, himne del Club Deportivo Castellón, interpretat el 1972, per la murga típica Fadrell Camp i la banda de la Creu Roja de Castelló. Va ser gravat per Radio Castellón Cadena SER i retransmés al programa núm. 365 de Castelloneries. Justament aquest mateix programa de ràdio i, com a curiositat, va enregistrar per a la seua sintonia la interpretació del lema “Pam, pam orellut”, d’inici de l’himne, en un carilló que va ser fabricat a Sant Sebastià, baix l’encàrrec del músic Josep Gargori Vicent i que també es troba al nostre Repositori UJI.

A qui va ser el soci núm. 500  del Club Deportivo Castellón, Juan Babiloni Rochera, mon pare.

Lledó Babiloni Palau