Dia del Llibre Valencià 2023

Com ve sent un costum des de fa set anys, al voltant del dia 20 de novembre celebrem a la Biblioteca UJI el Dia del Llibre Valencià, commemorant que el 1490 es va publicar la primera edició del Tirant lo Blanc, el clàssic de Joanot Martorell. Per aquest motiu, l’any 2000 la Generalitat Valenciana va instituir aquesta data com el Dia del Llibre Valencià.

Així que ahir dia 20 vam celebrar la setena edició d’aquesta efemèride. Per la qual cosa, la Biblioteca va organitzar, amb l’Observatori Lingüístic de la Universitat Jaume I, el Col·lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) i l’Associació Cívica Tirant lo Blanc, diverses activitats, al voltant del llibre valencià i en valencià, amb les quals va col·laborar també el Voluntariat Lingüístic del Servei de Llengües de la Universitat Jaume I.

Amb motiu d’aquest esdeveniment organitzarem diverses activitats com ara un creuallibres a l’Àgora i la visita a les instal·lacions de la Biblioteca per part de la comunitat universitària. Però d’entre totes les activitats dutes a terme, una de les més valorades pels nostres usuaris i usuàries és la campanya «Tria llibres valencians i en valencià». On la comunitat universitària té l’oportunitat de demanar l’adquisició de llibres per al temps d’oci, escrits en llengua valenciana o bé publicats per editorials valencianes en qualsevol llengua. El propòsit d’aquesta campanya és fomentar la lectura de llibres en la llengua pròpia i la promoció de la indústria editorial valenciana.

Per això mateix, la Biblioteca destina una part del seu pressupost a l’adquisició de bibliografia i convida els membres de la comunitat universitària a fer propostes de compra de: novel·la, poesia, teatre, contes, còmics, guies de viatges i pel·lícules en valencià o publicades per editorials valencianes.

Així que ahir, 20 de novembre, es van presentar un total de 83 noves adquisicions per part de la biblioteca i que inclouen 62 títols de novel·les, 13 títols de literatura infantil i juvenil, 4 de poesia i 4 títols de còmics. Pel que fa a la llengua d’aquesta nova bibliografia, en valencià van ser 67 llibres els adquirits i que representen el 81%; mentre que en castellà es van demanar i comprar 16 llibres i que representa el 19% del total.

A més es van adquirir les obres a editorials valencianes entre les quals podem citar Edicions Bromera, Sembra Llibres, Tàndem Edicions, Llibres de la Drassana, Media Vaca, Sargantana i Editorial Neopàtria. També es van incorporar al nostre fons obres d’autors i autores de Castelló publicats per editorials castellonenques com Unaria (Castelló de la Plana), Onada edicions (Benicarló), La Pajarita Roja (Castelló de la Plana), SAR Alejandria (Castelló de la Plana), Edicions el Pont (Benassal) i Trencatimons (la Vall d’Uixó), entre d’altres. Com cada any, els autors i les autores de Castelló, han ocupat un lloc destacat en la presentació de les novetats bibliogràfiques del Dia del Llibre Valencià. Com també els 10 títols en valencià editats pel Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I.

Per finalitzar aquesta jornada, es tancaren les activitats d’aquesta data commemorativa del Dia del Llibre Valencià, amb la xerrada de la periodista a la ràdio d’À Punt i poetessa Susanna Lliberós. Xerrada que portava per títol, «Periodisme i poesia, professió i creació» i que es va dur a terme a la primera planta de la biblioteca amb un nombrós públic assistent.

Ara ja podeu gaudir de la lectura en valencià, amb les peticions que ens heu sol·licitat i que podeu vindre a buscar a la Biblioteca UJI!