Fons Audiovisual Noclafilms al Repositori UJI

Des de 2008 amb la donació que va fer la família Alcón-Soler, es va crear al nostre Repositori UJI el Fons Audiovisual Noclafilms, un dels fons més valuosos des del punt de vista històric, cultural i de comunicació que conservem a l’Arxiu General de la Universitat.

Però què és Noclafilms i qui era José Alcón Traver?

Noclafilms va ser la primera empresa del sector audiovisual a Castelló, fundada el 1950 i dedicada en els seus orígens a realitzar els documentals cinematogràfics, de projecció obligatòria en tots els cinemes d’Espanya, del conegut noticiari-documental de la dictadura, el No-Do; i que es projectava abans de l’inici de la pel·lícula.

A més també treballa per a l’empresa espanyola MovieRecord, establerta a Madrid en 1954, pel súbdit belga Jo Linten i dedicada al mercat publicitari de les primeres pel·lícules publicitàries mudes i en blanc i negre, conegudes com a filmets; que ara coneixem com els “trailers” previs als llargmetratges que es veuen al cinema.

Aquesta productora va ser creada i dirigida pel castellonenc José Alcón Traver (1932 – 2005), una persona emprenedora i autodidacta. El primer periodista i productor del sector audiovisual de la província i que quan va començar a emetre el 28 d’octubre de 1956 Televisió Espanyola amb la Primera de Televisió, va passar a ser el corresponsal de TVE a Castelló i província.

Més tard, el 1999, l’empresa passe a ser dirigida per la seua filla, constituint-se com a Noclafilms Producciones i dedicant-se a més de la producció publicitària i corporativa, al doblatge de llargmetratges, documentals i nombrosos capítols de sèries d’animació, principalment per a Radiotelevisió Valenciana (RTVV). Actualment, la seua activitat està centrada en la producció publicitària per al sector ceràmic, principal activitat industrial de la província de Castelló.

Què hi ha en aquest fons en l’actualitat?

El fons conservat a la Biblioteca consta de 17.750 unitats audiovisuals de diferents formats: pel·lícules de 8 mm, 16 mm, 25 mm i 35 mm  o vídeo-umatic. Es tracta, majoritàriament de notícies, reportatges sobre festes, costums, turisme i altres esdeveniments de diferents pobles de les comarques castellonenques i de la ciutat de Castelló que després es publicaven en el No-Do. A més també compta amb anuncis publicitaris d’empreses i reportatges de comerços de Castelló  i que es veien en les pantalles de cinema de l’època a través de MovieRecord, entre els anys 1960 i 1990.

Una part d’aquests rotllos de film originals, van ser convertits a formats digitals, gràcies a l’ajuda per a la digitalització del Ministeri de Cultura de la convocatòria de 2010,  per a la seua difusió en internet; i que ara es poden veure dins de l’Arxiu Digital de Castelló (portal d’accés obert a la recerca a Castelló i sobre la província de Castelló) en streaming, donat que es troben en accés obert. En aquesta primera ajuda es van digitalitzar i es van incorporar al nostre repositori, els primers 53 títols.

Ara, mitjançant una nova convocatòria del ministeri, ens ha aprovat una altra ajuda. La quantia total del projecte presentat ascendeix a 74.375,00 €, dels quals, 59.500,00 € són els que ens han concedit i la resta, 14.875,00 €, seran d’aportació pròpia.

El nou projecte consisteix a continuar amb la conversió de 1.700 rotllos de pel·lícula originals, de 8,16 i 35 mm en formats digitals per a la seua difusió en accés obert, en el Repositori UJI, dins de la comunitat Arxiu Digital de Castelló, en la col·lecció Fons Audiovisual Noclafilms.

Aquest fons es pot veure també  recol·lectat  per Hispana portal d’accés al patrimoni digital espanyol i Europeana, juntament amb altres arxius audiovisuals europeus. A més, una altra part del llegat de Noclafilms, principalment pel·lícules de ficció i documentals, es troba en la Filmoteca Valenciana – IVAC (Producció Noclafilms) i al Servei d’Arxiu, Gestió Documental i Publicacions de la Diputació Provincial de Castelló.