La Fonoteca Digital de la Universitat Jaume I de Castelló

La Fonoteca digital de la Universitat Jaume I (UJI) es va crear l’any 2000, amb la donació discogràfica procedent de Radio Castellón-Cadena Ser.  En la seua major part són de format vinil: singles, LPs i maxi-singles i que varen ser el germen d’aquest dipòsit musical.

Pocs anys després, a aquest fons discogràfic inicial, es varen anar incorporant altres donacions de la resta d’emissores radiofòniques de les ciutats de Castelló i de Vila-real com ara la donació de discos de la Cadena COPE, la donació de la delegació de Castelló de Radio Nacional d’España i la d’Onda Cero. Més recentment, l’any 2017, vàrem rebre una nova donació discogràfica de la Fundació Pere Sánchez Segarra d’Onda.

En rebre la primera donació, de Radio Castellón, es plantejà: o bé establir un espai dins de la biblioteca per a dipositar el fons discogràfic rebut o crear una fonoteca digital. Finalment, ens decantarem per aquesta segona opció i és quan es va crear la Fonoteca digital de la Universitat Jaume I (UJI).

Fons musicals físics o materials de la Fonoteca UJI

En aquest moment d’aquest fons hi ha digitalitzades prop de 400.000 cançons que es poden escoltar a la fonoteca UJI . Aquesta pàgina web és a la vegada senzilla, simple i molt completa. Consta d’un cercador, amb un desplegable per autor, estil musical, àlbum, cançó, any, segell, i lloc de publicació.  També a la pàgina principal es visualitzen quatre blocs: agrupació general dels estils musicals; resum dels àlbums i temes més escoltats; llistat d’autors que es troben de manera aleatòria; i una relació de les últimes consultes realitzades.

Pel que fa a la digitalització en tot moment i des del començament del projecte, vàrem estar assessorats i coordinats amb un tècnic del servei d’informàtica UJI, Juan Luis Bort, qui va ser l’encarregat de l’execució, tria de programari i posta en funcionament de la pàgina web.

En l’actualitat, la nostra Fonoteca Digital és un referent molt important dintre de la xarxa de biblioteques universitàries de l’estat i qualsevol usuari de les diverses comunitats universitàries utilitzant les seues pròpies credencials (usuari/contrasenya de la seua universitat) pot accedir al nostre repositori musical, donat que la fonoteca està integrada en el SIR (Servicio de Identidad de RedIRIS). També des del 2012 mitjançant un contracte d’accés a la Fonoteca Digital, el Consorci de Biblioteques Universitàries Catalanes pot accedir al nostre fons musical.

Com a reptes de futur estarien digitalitzar les portades dels vinils i crear una App per a dispositius mòbils, ja que facilitaria molt l’accés a la fonoteca i en conseqüència, augmentaria la quantitat de consultes als fons discogràfics de l’UJI.