L’App Biblioteca de la Universitat Jaume I

La Biblioteca ha presentat la seua App, ja disponible per a sistemes Android i iOS, desenvolupada pel grup d’investigació GEOTEC de l’UJI i l’empresa Ubik Geospatial Solutions, situats tots dos a l’edifici Espaitec 2. Amb aquesta App es pot consultar la disponibilitat dels materials del catàleg bibliogràfic i les cabines d’estudi, i la seua ubicació concreta a la Biblioteca. A més, l’App també indica la ruta per a arribar als llibres o les cabines.

La nostra Biblioteca compta amb 29.170 m² de prestatgeries en sistema de lliure accés i 41.112 m² en sistema de dipòsit. En aquestes prestatgeries es dipositen més de 600.000 llibres en format paper. Per localitzar els llibres, els usuaris disposen del catàleg de la biblioteca, on poden veure la signatura topogràfica, els panels indicadors i la retolació de les sales de lectura, i els punts d’informació, però ara, a més a més, poden comptar amb l’App en el seu telèfon mòbil.

Aquesta aplicació demostra com l’ús de les tecnologies geoespacials en una biblioteca universitària pot contribuir a la millora de la localització de llibres per part de l’estudiantat. En concret, s’han desenvolupat dues aplicacions -Android i iOS, ja descarregables en Gloogle Play i App Store – que permeten la localització física d’un llibre en una prestatgeria concreta de la Biblioteca o de les cabines d’estudi al plànol de la Biblioteca.

Amb aquesta aplicació la Biblioteca pretén:

1- Millorar, amb la geolocalització dels llibres i cabines, l’orientació de l’usuari poc familiaritzat amb la distribució dels llibres a les prestatgeries en la Biblioteca.

2- Indicar a l’usuari si el material es troba disponible a la prestatgeria de la biblioteca o no.

3- Guiar dins de la biblioteca, indicant l’usuari la ruta més ràpida, amb el seu propi dispositiu mòbil.

4- Donar informació permanent i a qualsevol hora del dia a l’estudiantat, per exemple en períodes d’obertura de 24 hores.

Indicacions per utilitzar l’App Biblioteca UJI:

Per cercar un llibre, escriviu les paraules clau (p. ex. part del títol o nom de l’autor), o el topogràfic del llibre (p. ex. PN1992). Per cercar una cabina, escriviu la paraula cabina i el número de la cabina (p. ex. cabina 112). El resultat de la recerca es mostra com una llista de llibres o cabines coincidents amb els termes de cerca.

− Els elements disponibles tenen a la seua esquerra la icona, i els que no estan disponibles tenen la icona .

− Seleccioneu un resultat disponible per ubicar-lo al mapa. En pantalles petites (p. ex. en mòbils), es pot canviar entre la llista de resultats i el mapa mitjançant les icones  i .

− Baix a la dreta, el component  mostra la planta de l’element seleccionat i permet visualitzar altres plantes.

−El component format per i permet calcular rutes des d’un origen especificat fins a l’element de la cerca seleccionat. Utilitzeu per especificar l’origen de la ruta i per esborrar l’origen o destinació de la ruta. La part de la ruta corresponent a la planta visualitzada es mostra en vermell i la resta en gris.