Resum de la comunicació «Drets lingüístics, seguretat lingüística i subsidiarietat lingüística a la Universitat Jaume I»

Maties Segura Sabater, Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, Espanya

La gestió del multilingüisme a la universitat necessita d’una planificació lingüística que ordene i harmonitze l’ús de les llengües que hi conviuen. L’actuació de les universitats públiques valencianes, simbòlicament importants en el procés de normalització i valorització de la llengua, està condicionada per l’evolució general del canvi lingüístic en el conjunt del territori i en la resta de les institucions valencianes, i també per la normativa autonòmica i estatal sobre drets i deures lingüístics de les persones que conformen la comunitat universitària. En el cas concret de la Universitat Jaume I, a més a més, pels Estatuts i la resta de normes internes sobre els usos de les llengües. En els quefers diaris de la comunitat universitària sorgeixen problemes, denúncies i queixes que obliguen a trobar solucions en aquestes normatives. Des de la perspectiva de l’estudiantat, és un dret rebre la docència universitària en català? Si es publica que la docència s’imparteix en una llengua determinada, com es protegeix la seguretat lingüística a l’aula? Si s’exigeix el català per a l’accés a la funció pública, com pot exigir l’usuari que les comunicacions del personal d’administració i serveis es facen en català? Quins requisits de capacitació lingüística es poden plantejar al personal docent? I quina capacitació es pot exigir de l’estudiantat en finalitzar els estudis? Aquesta comunicació pretén analitzar com respondre a aquestes preguntes des de l’aplicació de la normativa vigent i els principis que governen les polítiques lingüístiques amb casos pràctics.

Paraules clau: planificació lingüística; normalització; seguretat lingüística; subsidiarietat lingüística