15 ANYS CELEBRANT SANT JORDI A LA BIBLIOTECA DE L’UJI

El 23 d’abril es celebra el dia del llibre en tot el món, una efemèride que té el seu origen en la Diada de Sant Jordi celebrada a Catalunya, i que en 1995 la UNESCO va instituir com el Dia Mundial del Llibre i dels Drets d’Autor, amb el propòsit de fomentar la lectura, la indústria editorial i la protecció de la propietat intel·lectual mitjançant el dret d’autor.

La biblioteca de l’UJI ve celebrant aquesta festivitat des de 1998. En la nostra festa tenen cabuda actes diversos relacionats amb el món del llibre, la lectura i la biblioteca. Per dur-lo a terme destinem una part del nostre pressupost a l’adquisició de bibliografia per al temps d’oci, i convidem als membres de la comunitat universitària a fer suggeriments de compra de: novel·les, còmics, guies de viatges i pel·lícules. Tampoc falten les roses, com a símbol d’estima, que repartim entre els assistents a l’acte de presentació de les novetats del Dia de Sant Jordi.

En aquesta celebració també hi participen el SASC, el Servei de Comunicació i Publicacions  i el Servei de Llengües i Terminologia de l’UJI amb l’edició d’un punt de llibre conmemoratiu.

Enguany, estem d’aniversari, complim 15 anys des de la inauguració de l’edifici de biblioteca en el campus Rius Sec, el 23 d’abril de 1999, i  per això, volem mirar enrere i fer repàs dels actes organitzats durant el nostre recorregut.

Biblioteca UJI 1999

Perquè aprofitant aquest esdeveniment del Dia del Llibre, han estat moltes les activitats promogudes des d’aleshores: hem inaugurat els 2 edificis de la biblioteca, presentat nous projectes com la Fonoteca Digital, el Repositori Universitat Jaume I, organitzat exposicions (“X anys de la Biblioteca” en 2001; “Metamorfosi del llibre” de l’artista Ramon Montalt, en 2007), realitzat lectures obertes, ens hem iniciat en les xarxes socials (Facebook, Twitter, Pinterest, Blog, Slideshare), i en els darrers 7 anys ens han acompanyat escriptors i escriptores de referència, tant a nivell nacional com internacional.

2

En 2007,  l’escriptor, periodista i col·laborador habitual del diari El País, Manuel Vicent,  va impartir la conferència-col·loqui “Diàlegs amb Manuel Vicent”, en la qual va reflexionar profundament sobre les seues arrels mediterrànies. Pots consultar les seues obres en la Biblioteca.

3

En l’any 2008 vàrem rebre la visita de l’escriptora Susana Fortes, que ens va parlar sobre “La historia como novela negra” a propòsit de la presentació del seu darrer llibre. Aquest i altres llibres de l’autora els pots trobar a la  Biblioteca.4

El periodista Miguel Angel Villena va participar en els actes de l’any 2009 mitjançant la xarrada “Victoria Kent: una pasión republicana”.  Villena va destacar, entre d’altres, que Victoria Kent va ser molt avançada per a la seua època, va iniciar una sèrie de reformes durant el govern republicà en el exercici del seu càrrec com a responsable de presons. A través del catàleg pots localitzar les seues obres.

L’any 2010 Santiago Posteguillo, professor de l’UJI i un dels escriptors de novel·la històrica més reconeguts,  ens va delitar amb la conferència “El mundo antiguo del pasado en la novela histórica del presente”, en la qual va fer una introducció a la novel·la històrica i va destacar el dur i laboriós treball de documentació que ha de portar a terme un autor d’aquest gènere literari. Tots els seus llibres estan disponibles en la Biblioteca.

5

6

Alicia Giménez-Barlett va ser l’escriptora elegida per als actes de l’any 2011, amb la conferència “Ficción y realidad”, on ens va parlar del seu darrer llibre “Donde nadie te encuentre” , que tracta la figura de Teresa Pla Meseguer, nascuda a Vallibona i coneguda com la Pastora, i que va ser la darrera espurna de resistència rebel en la postguerra.  En la Biblioteca pots llegir els llibres d’aquesta autora.

7

En els actes de l’any 2012, Ian Gibson va ser l’encarregat d’impartir la conferència “Buñuel, Dalí y el Romancero Gitano”, on ens va mostrar la seua  admiració per Federico García Lorca, i va pronunciar un discurs profund replet d’al·lusions a la seua obra i a la vida truncada després del seu assassinat. També va fer palès que Buñuel i Dalí admiraven profundament el seu company i van quedar desolats per la seua pèrdua. L’escriptor, posteriorment, va concedir una roda de premsa a periodistes de Castelló. Pots localitzar aquesta i altres publicacions en la Biblioteca.

Laura Foto TEDx Andorra 1-1

La psicóloga Laura Rojas Marcos ens va acompanyar l’any passat, en els actes del 2013, amb la conferència “La estabilidad emocional durante los períodos de cambio”, on va comparar a l’ésser humà amb un iceberg, on la part més superficial és la que deixa veure als altres, i la més profunda la que representa el «jo més nostre».  En la biblioteca tenim algunes de les seues obres.

I enguany, en els actes del Dia del Llibre, que vàrem celebrar el 16 d’abril, Antoni Albalat Salanova, poeta de Castelló i company de l’UJI, ens presentà el seu darrer llibre “Love is”, guanyador del 16è Premi Jaume Bru i Vidal, Ciutat de Sagunt, 2013, al voltant del qual es va realitzar la conferència-col·loqui amb el títol “Amor o no amor: és aquesta la qüestió?”,  presentada per la periodista i poeta Susanna Lliberós Cubero.

A més a més, es presentà la nova pàgina web de la biblioteca, amb un disseny més atractiu i noves eines per facilitar la cerca d’informació.

Aquest dia la biblioteca té el seu propi protagonisme i espai en la festa del llibre per excel·lència de l’UJI.

Un any més, celebrem la cultura i l’amor per la lectura amb un llibre i una rosa!

9