¿Què vol dir transmèdia? Esteban Galán ens ho explica al  Vocabulari de #CiènciaUJI

De què parlem quan ens referim a tranmèdia? Esteban Galán, del grup d’investigació ITACA-UJI sobre la cultura visual, ho explica en aquest vídeo que incorporem hui al «Vocabulari científic» audiovisual de l’UJI.  #Agoradigital és un projecte de comunicació de la ciència mitjançant les noves possibilitats que ofereix el transmèdia, i com a tal, no podíem deixar d’explicar aquest concepte i sumar-lo al projecte de píndoles audiovisuals de vocabulari científic que varem engegar des de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de l’UJI en l’any 2012 i que compta ja amb prop d’un centenar de termes científics explicats per investigadors i investigadores de la Universitat.

@RosanaSanahuja
UCC+i SCP UJI

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Karl-Otto Apel, segon honoris de l’UJI

Karl_Otto_Apel

El catedràtic d’Ètica de l’UJI Domingo García Marzà, director del Grup de Recerca en Ètica i Democràcia,, prepara una reflexió sobre el filòsof alemany Karl-Otto Apel, qui va ser el segon doctor honoris causa de la Universitat Jaume I, nomenat ara fa quasi 24 anys.

La recent desaparició d’Apel ha motivat l’article d’opinió de Domingo García Marzà, el qual es publicarà al diari Mediterráneo.

Més informació sobre l’honoris Karl-Otto Apel a l’UJI a laudatio l’11 de juny de 1993. La laudatio va ser pronunciada pel professor Vicent Martínez Guzmán.

 

Grup Ètica i Democràcia
@MMVicent
@R_Feenstra

 

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

El papel de la relaxina 3 en el estrés

neurobiotec_UJI

 

Cada jueves, nuestro grupo de Neurobiotecnología organiza un seminario donde, de forma informal, analizamos y debatimos sobre algún paper actual. La pasada semana abordamos el papel de la relaxina 3 en el estrés y la encargada de la presentación fue Ernestina Castro-Salazar, doctoranda de la Universitat de València becada por la República Dominicana para realizar su tesis en nuestro grupo de Neurobiotecnología de la Universitat Jaume I (UJI).

La activación del receptor central de relaxina-3 (RXFP3) reduce el comportamiento de ansiedad elevado, pero no la ansiedad basal en ratones.

El trastorno de ansiedad comprende una alta prevalencia en grupos heterogéneos de condiciones clínicas psiquiátricas, pero la causa de esta patología no se conoce con exactitud. Los niveles altos de ansiedad pueden ser producidos por niveles elevados de estrés y por eventos traumáticos que nos puedan ocurrir. Hoy en día podemos utilizar diferentes modelos experimentales, para conocer más a fondo los trastornos  de ansiedad, los cuales pueden ser inducidos en el animal por medio de estrés crónico, retraimiento social, insolación neonatal y drogas ansiogénicas.

En este estudio (Zhang et al, 2015), han evaluado la interacción funcional de la relaxina-3/RXFP3 en los circuitos relacionados con la ansiedad, por medio de la administración del agonista  RXFP3-A2  y el antagonista R3 (B1-22)R de RXFP3 , en ratones C5BL/6J. Se evaluó el comportamiento ansioso basal y la ansiedad basal en las pruebas de comportamiento de laberinto elevado, prueba de campo abierto, caja de luz/oscuridad y el test de interacción social. Examinaron el efecto de RXFP3-A2 y R3(B1-22)R en la ansiedad inducida por el antagonista inverso de Benzodianzepina, FG-7142. Los estudios demostraron que la activación de RXFP3 en los ratones no elevo los índices de la ansiedad basal, pero redujo el comportamiento ansioso inducido por FG-7142.

Zhang C, Chua BE, Yang A, Shabanpoor F, Hossain MA, Wade JD, et al (2015). Central relaxin-3 receptor (RXFP3) activation reduces elevated, but not basal, anxiety-like behaviour in C57BL/6J mice. Behav Brain Res 292: 125–32. 10.1016/j.bbr.2015.06.010

DOI http://10.1016/j.bbr.2015.06.010

 

Grupo Neurobiotecnología UJI

Francisco Olucha | @paco_olucha
Ana María Sánchez | @AnaNeurobiotec

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Ética, historia y cine

arodriguez_ITACA

La Facultad de Ciencias Humans y Sociales de la UJI acogió ayer el Seminari Permanent d’Humanitats i Interculturalitat. Bajo el título Filmar el rostre de l’altre: ètica, història i cinema, ayer tuvimos ocasión de repasar las líneas básicas entre alteridad e imagen en una sesión altamente participativa.

Buscando conexiones entre la historia de las imágenes en el siglo XX y los diferentes acontecimientos sociopolíticos, nos valimos de las herramientas de Deleuze o Lévinas para intentar comprender cómo y por qué se dan los procesos de instrumentalización del Otro y qué tipo de consecuencias arrastra.

A la sesión acudieron alumnos de diferentes titulaciones y se proyectaron diferentes fragmentos de material propagandístico totalitario para comprender la importancia de entender y formar en una correcta alfabetización audiovisual.

 

Aaron Rodriguez Serrano | @AaronRodriguezS
Grupo de Investigación ITACA
Departamento de Ciencias de la Comunicación
www.mastercomunicacion.uji.es

arodriguez_UJI

 

 

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Quan comunicar ciència és un joc

gamificacion

 

Aquest matí hem començat a construir allò que, esperem, siga un veritable procés de gamificació de la comunicació científica a la Universitat Jaume I en el marc del projecte #ÀgoraDigital per potenciar les narratives transmèdia i un diàleg dinàmic i participatiu amb la ciutadania.

La primera clau per posar en marxa l’engranatge serà elegir un objectiu en un context determinat per tal de planificar tota l’estratègia.

Tenim clar que la nostra principal meta és que els investigadors de l’UJI comuniquen la ciència el millor possible a través dels nous canals de l’entorn digital, com ara el nostre blog i les xarxes socials, especialment, Twitter.

Autonomia, control del procés i reconeixement social són tres de les bases de la gamificació amb la finalitat que els científics se senten motivats per comunicar la seua tasca investigadora.

Ens posem en marxa per dissenyar i inspirar #Reptes #CiènciaUJI #ÀgoraDigital.

 

Emilio Sáez | @evocion
Grupo ITACA. Departament Ciències de la Comunicació

Maria Josep Picó | @mariajpico
UCC+i SCP

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Biotecnología para combatir el Alzheimer

Desde el Grupo Neurobiotecnología de la UJI, os presentamos la iniciativa Biotecnología para combatir el Alzheimer, un proyecto de micromecenazgo de la plataforma Precipita, promovida por la Funcación para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad.

neurobiotecnologia

Es otra manera de contribuir a la ciencia y también de acercarnos a ella. Elegir donde podemos poner nuestro grano de arena y, a veces, como es el caso de esta plataforma, tener la oportunidad de ir a los laboratorios y preguntar directamente a las personas implicadas: «¿qué se ha logrado con este proyecto?»

También alguien podría pensar… Un momento, dices una plataforma avalada por la FECYT y el ministerio? Pero no deberían estas instituciones financiar la investigación, en lugar de andar pidiendo de nuevo a la gente más dinero…?

Pues sí, yo creo que deberían… Como deberían subvencionar tantas cosas y proveer de un buen servicio público en lugar de financiar al sector privado. Sin embargo, el dinero que recogen de nuestros impuestos se desvía a otra parte porque la gente que administra no lo hace bien. Pero arreglar esto supone un gran esfuerzo

Colaborar con el micromecenazgo es un paso en una dirección concreta. En este caso, una investigación innovadora que esperamos ayude a entender las razones fundmentales que inducen la muerte neuronal para poder actuar y prevenirla.

Ana María Sánchez
Grupo de Investigación Neurobiotecnología
@ananeurobiotec

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Impulso al diálogo entre ciencia y sociedad

Europa demanda una ciencia con y para la sociedad. Una ciencia más participativa y abierta que cuente con las expectativas, los intereses y los valores de la ciudadanía y que responda a los mismos. Estas ideas se engloban en el concepto de Investigación e Innovación Responsables (RRI por sus siglas en inglés) que en los últimos años ha ido cobrando fuerza hasta aparecer como un requisito a tener en cuenta en los proyectos que se presentan a las convocatorias europeas.

En la demanda de una investigación y una innovación más responsables la comunicación de la ciencia ha de jugar un papel fundamental.  No se trata solamente de acercar la ciencia a la sociedad, que también, si no de establecer un diálogo entre los ámbitos de la investigación y de la innovación y la ciudadanía que se ve afectada por los procesos y los resultados de la ciencia. El proyecto #Àgoradigital de la UJI para impulsar la comunicación de la ciencia a través del transmedia supone una oportunidad de explorar nuevas formas de establecer esta interacción entre la ciencia y la ciudadanía.

Las redes sociales y los medios digitales favorecen la bidireccionalidad y permiten a los investigadores e investigadoras participar activamente en la comunicación de la ciencia y escuchar la respuesta y las opiniones de la sociedad. Desde luego, una comunicación que favorezca el impulso de la RRI tiene que ir más allá, pero cuantos más canales de diálogo se establezcan, más rico será el proceso y sus resultados.

Desde la UCC+i del Servicio de Comunicación y Publicaciones de la UJI junto con el grupo de Ética y Responsabilidad GERSE, con el soporte de la FECYT, estamos estudiando como desde la ética y la comunicación se puede contribuir a alcanzar una investigación e innovación más responsables. Los primeros resultados académicos se recogen en esta publicación en línea y en abierto, que se encuentra también resumida en una publicación divulgativa.  #Àgoradigital supone no quedarse en la teoría y empezar a poner en práctica el modelo de comunicación de la ciencia para la RRI que proponemos creando un ágora de diálogo entre ciencia y sociedad.

agora

Rosana Sanahuja
@RosanaSanahuja
UCC+i SCP UJI

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario

Transmedia, un «café con micro» donde compartimos ciencia, sonrisas, vivencias… sobre comunicación

El grupo de investigación en Tecnologías Aplicadas a la Comunicación Audiovisual (ITACA) del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universitat Jaume I (UJI) ha promovido un podcast de investigación en comunicación, Transmedia: el programa de investigación en comunicación, con el fin de dar a conocer los trabajos referentes de este ámbito y que se puede seguir en las principales plataformas de podcast a través de:

transmedia-on-itunes-logoivoox1screen-shot-2017-01-12-at-3-24-09-am

y desde el blog comtransmedia.com

En los 28 programas emitidos hasta la fecha se han abordado temas relacionados con la publicidad, el marketing, la comunicación audiovisual, la ética, la investigación, los datos masivos o las redes sociales y para ello han participado investigadores de universidades internacionales como la Universidad de Viena, la Universidad de Caledonia en Glasgow o el RMIT de Melbourne en Australia y de universidades españolas como la Universitat Jaume I de Castelló, la Universidad de Salamanca, Cardenal Herrera-CEU, Universitat de Lleida, Universitat Politècnica de València, Universidad Complutense de Madrid, Universidad Pontificia de Comillas, Universitat Autònoma de Barcelona y la Universidad de Navarra.

transmediainvitados

Imágenes de algunos de los entrevistados en Transmedia

Para Transmedia también es muy importante la participación de profesionales de la Comunicación y por ello han sido entrevistados periodistas como Ignacio Escolar (director de Eldiario.es), Luis Alfonso Gámez (Director del blog Magonia), Daniel Seseña (Director del programa Cámara Abierta de RTVE) y creadores audiovisuales como el director de cine Pepe Andreu, el productor Jordi Montañana o el fotógrafo Juan Plasencia.  El próximo domingo 7 de mayo se emite una entrevista con el ex-director de comunicación de BBVA y CEO de la Fundación Corporate Excellence Ángel Alloza.

La revolución en la comunicación nos afecta a todos y, en consecuencia, conocer los avances en la investigación en esta materia y escuchar la opinión de los expertos es imprescindible en nuestro día a día. El podcast Transmedia nace con el objetivo de satisfacer la demanda de contenidos de calidad sobre comunicación y además lo hace siempre a través del trato directo, con entrevistas cara a cara y sin un guión previo ni preguntas pactadas. Ahí reside la magia de la radio y el éxito que está teniendo este formato en todo el mundo a través de iTunes.

El grupo de investigación ITACA-UJI, dirigido por el catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad Javier Marzal Felici, investiga la cultura visual en un amplio abanico de campos que tienen como hilo común el estudio de los medios audiovisuales con un especial interés por los efectos de las tecnologías digitales en los procesos de producción de sentido. Las investigaciones se afrontan desde una orientación semiótica, combinada con el estudio de las condiciones de producción, distribución, exhibición y recepción de los textos audiovisuales. Las principales líneas de investigación del grupo ITACA-UJI son las narrativas transmedia, las nuevas tecnologías de la comunicación, la teoría e historia del cine y la fotografía y la producción en radio y televisión.

ITACA

De izquierda a derecha. Agustín Rubio, Emilio Sáez, Javier Marzal, Robert Arnau, Aarón Rodríguez, Esteban Galán, Marta Martín, José Antonio Palao, Teresa Sorolla, Samuel Gil, Pablo Ferrando y Antonio Loriguillo. Miembros del Grupo de Investigación Itaca-UJI. Más información disponible en http://www.culturavisual.uji.es/

Esteban Galán @galanesteban Departamento de Ciencias de la Comunicación

Grupo de Investigación ITACA-UJI

Publicado en Sin categoría | Etiquetado , , , | Deja un comentario

¿Embarazada? La nanotecnología te informa

Todos conocemos los test de embarazo pero ¿sabes qué se esconde realmente detrás de ellos? Cuenta la leyenda que ya en el antiguo Egipto, cuando una mujer quería saber si estaba embarazada, miccionaba sobre semillas de trigo y cebada. Si las semillas germinaban, eso indicaba que estaba embarazada y, en caso contrario, que no. Lo cierto es que desde los primeros días del embarazo, el cuerpo de la mujer empieza a cambiar y uno de esos cambios es que produce en exceso la hormona HcG (del inglés Human Chorionic Gonadotropin).

Alguno de los test de embarazo están basados en nanopartículas de oro y buscan justamente detectar la presencia de la hormona HcG en la orina. Las singulares propiedades ópticas que posee el oro a tamaño nanométrico, hace que lo veamos de color rojo (o ¡incluso azul! dependiendo del tamaño). En estos test, las nanopartículas de oro se diseñan convenientemente para atrapar la hormona HcG, mediante un proceso que se llama funcionalización de su superficie. Si se detecta la hormona, estás embarazada y la línea indicadora aparecerá de color rojo, si no aparece la línea roja, no lo estás. Y… ¡ya lo tienes! un sensor óptico, rápido, no invasivo, barato y fiable basado en nanotecnología y al alcance de todos.

Una de las líneas de investigación del Grupo de investigación de Óptica de la Universitat Jaume I se basa en la sintetización de nanopartículas utilizando un láser pulsado, que es un método ecológico de fabricación, al no producir necesariamente residuos químicos y que genera nanopartículas de alta pureza. Entre otras aplicaciones, en nuestro grupo de investigación, usaremos estas nanopartículas para el desarrollo de sensores ópticos.

Gladys Mínguez Vega
@MinguezVega
Grupo de investigación de Óptica, GROC·UJI: http://bit.ly/GROCUJI
Departamento de Física, Universitat Jaume I

nanoparticulas de oro sintetizadas con láser

Nanopartículas sintetizadas mediante láser en el GROC·UJI. De izquierda a derecha: proceso de fabricación con un láser pulsado, coloides con nanopartículas de oro, detalle de una nanopartícula de oro tomada con un microscopio electrónico de transmisión.

Publicado en Sin categoría | Etiquetado , , , , | Deja un comentario

Canals d’impacte i difusió dels científics en la xarxa

Presentació #ÀgoraDigital. Comunicació científica transmèdia

ENTREM EN CONTEXT

L’adveniment d’una profusió de canals de rapidíssima comunicació digital i formació de comunitats en Internet permet la difusió de continguts a una velocitat que augmenta de manera imparable i que abasta moltíssima gent. Aquesta transformació ha tingut un gran efecte en molts aspectes del món científic. Una part central de l’activitat científica consisteix en la publicació d’articles en revistes autoritzades, que en diguem papers. Els papers comuniquen un resultat original i atribueixen l’autoria del descobriment, que queda a la disposició de tothom (per oposició a les patents, que protegeixen l’explotació del descobriment). Els papers, perquè valguen alguna cosa, han de passar un procés de peer review, és a dir un comité editorial qualificat els analitza, amb l’ajuda d’experts que emeten judicis anònims (el referees), i finalment els aprova i es publiquen. Aleshores es consideren resultats validats. Tot aquest procés abans es feia en correu amb paper i tardava anys. Ara es pot concloure en unes quantes setmanes. Els terminis es van acurtant, tot el món vol anar ràpidament i augmentar la producció…

L’activitat científica es pot realitzar per obligació professional i una satisfacció personal, però la majoria de científics volen tindre prestigi, és una activitat interactiva i competitiva. Quan jo començava a fer ciència seriosament vaig llegir en Science unes declaracions d’algú: prestige is a bottomless pit, un pou sense fons, i quanta raó tenia el que va dir això. La gent faria qualsevol cosa pel prestigi, pel gust de triomfar, de ser escoltat i reconegut, i pels moltíssims recursos i beneficis pràctics que aporta. Ho he vist tantes voltes, l’èxit i l’ambició produeixen un cicle creixent… Són pocs els que poden resistir i mantenir una postura reflexiva.

El combat pel prestigi i la influència en ciència ha estat vigent des de ben prompte  (sembla que Newton es barallava freqüentment amb competidors), ho estava en el segle XX i ho està ara. El prestigi va associat al nom i dóna una fiabilitat a les produccions. No és fàcil d’explicar, però és cert que en cada camp científic una fracció menuda arriben a ser reconeguts, donen les conferències principals, publiquen el que volen quan els dóna la gana, etc. I hui es tan difícil sobresortir, entre un magma enorme de missatges i un soroll espectacular… Aquí podríem parlar en masculí, ja que el nombre de dones que arriben a aquest nivell és una part minúscula del total, però això és un altre tema. El cas és que els científics volen generar resultats importants i tindre el que anomenem impacte. Seria semblant a l’etiqueta habitual d’excel·lència, que realment no significa res, sinó que tens èxit en algun tipus de domini que ha establert alguna comunitat segons els seus valors propis, les seues regles de joc.

Però si que és clar que quan la gent publica coses, vol que siguen llegides, i citades, ja que implica que el teu treball està influint en el d’altres. Moltes cites en papers posteriors formen el criteri central de gran impacte. Com deia abans la correlació entre aquestes mesures i la importància real que es puga atribuir és un assumpte complex. Grans contribucions, verdaderament influents, poden tindre molt poques cites, i al cap de vint anys fructifiquen i creen un camp nou. Quan tens la possibilitat d’estudiar la història pots analitzar aquestes coses. Però molta gent no vol esperar tant.

Quan parlem de la comunitat científica, tenim una realitat molt variada i heterogènia, segons la localització geogràfica i altres qüestions. Per exemple en Espanya i en Itàlia, que són llocs on hi ha hagut una falta d’inversions brutals, i també on hi ha idiosincràsies específiques, tenim científics o grups menuts que publiquen modestament i honradament en un camp més o menys estable, i altres que estan en la competició despietada en un camp de frontera, molt més car i exigent. Però jo diria que tant els uns com els altres volen tindre impacte, ser llegits, donar conferències. Ningú vol estar sol i parlar en un buit… No?

Com s’estableix el prestigi i la visibilitat en ciència? Bé, després dels preliminars anteriors, el que vull fer en aquest article és descriure de manera pràctica les maneres com els científics es mesuren, es reconeixen i es troben els uns als altres. Cada u té la seua comunitat, hi ha diferents camps i dominis d’estudi, aleshores existeixen maneres de trobar científics específics, veure el seu impacte, determinar la seua credibilitat i influència… Com funciona tot açò?

RECOREM LES PÀGINES

Descriuré tres pàgines importants que tenen les funcions d’establir identitats, dirigir-te a autors o papers que busques, i proporcionar valoracions i impacte. Altres recursos com LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, poden tindre una gran utilitat de difusió de la identitat i del treball, però no fan les funcions anteriors i no les comentaré

De tota la vida existeix el Science Citation Index, que fa molts anys eren uns quadernets de paper, i ara s’ha convertit en Web of Science https://webofknowledge.com . El que fan aquesta gent és que indexen tots els papers que es publiquen en totes les revistes que es consideren “científiques” i “respectables”, per oposició, per exemple, a predatory journals que busquen fer diners fàcils explotant el pagament per l’open access. Tots açò és un tema complicat, Nature també és un negoci colossal, per exemple, però és l’arquetip de “respectabilitat” i “influència”.

És molt important que en el Web of Science no solament indexen els papers, també indexen totes les cites i les relacionen  amb les fonts. Aleshores es pot saber molt senzillament quantes cites te cada paper, i aquesta és la base de diferents ombres clau que actuen de marcadors de prestigi.

El primer és el journal impact factor, que el publiquen en aquesta mateixa pàgina. Té a veure amb les cites rebudes per la revista durant els últims dos anys, en relació amb el nombre d’articles publicats. Cada any el més de juny els editors esperen impacients la publicació de la llista de factors d’impacte que determinarà la consideració i demanda de la seua revista. Publicar un paper en una revista de gran factor d’impacte té un efecte molt positiu sobre el prestigi, les cites futures, etc., i tot el món es fixa en aquest nombre a l’hora d’enviar els papers. Com més gran IF, més difícil i selectiva la revista. Les millors revistes en aquest sentit són Nature, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), Science.

Un altre marcador important és l’índex h d’un investigador. Aquest índex mesura la influència en termes de número de papers amb moltes cites. Si tens 15 papers amb 15 cites, però no 16 amb 16 cites, el teu número h és 15. Els investigadors espanyols estan classificats aquí http://indice-h.webcindario.com/.

Veiem com funcionen aquestes pàgines. Hem d’entrar a Web of Science, que en tot Espanya es pot des de les institucions acadèmiques en virtut d’una subscripció gestionada per FECYT. Per als que no poden entrar posaré algunes figures. Quan entrem veiem la pàgina de cercar:

01_bisquert_agoradigital_UJI02_bisquert_agoradigital_UJI

 

Val, aquest és el sistema clàssic i que encara té moltíssima autoritat en contractacions, projectes, etc. Però fa uns any als de Google se’ls va acudir fer un sistema semblant anomenat https://scholar.google.es/ . Aquest té l’avantatge que és totalment obert. Crees la teua identitat d’autor i Google recorre tota la xarxa i troba tot el que publiques, en qualsevol format, i tots els que et citen. És al·lucinant. Llista les teues publicacions, el teu índex h, com veus a continuació:

03_bisquert_agoradigital_UJI

 

Aquí les cites són més que en WoS ja que Google troba moltes més coses, com abstracts de conferencies, que no es posen en l’altra.

El Google Scholar és un sistema molt important perquè et trobe algú que està interessat en tu i de seguida veja el teu prestigi i la teua trajectòria de publicacions passades i actual. Jo el gaste contínuament quan faig d’editor, o de referee de papers o avaluador de projectes, per saber les credencials de la gent que hem vaig trobant.

Un altre sistema d’identitat es ORCID https://orcid.org/ que ha segut adoptat per moltes editorials importants, sobretot per evitar confusions d’autoria. És important tenir un ORCID però jo no el gaste per trobar informació.

Des de fa uns pocs anys ha pujat ràpidament en popularitat ResearchGate https://www.researchgate.net. Es tracta d’un nou medi que és una mena de xarxa social per a científic, on la gent pot penjar papers, realitzar projectes i discussions, tindre seguidors, interactuar… L’avantatge central és que pots trobar immediatament publicacions concretes en obert. També em sembla important utilitzar aquest recurs i tindre una identitat aquí. El ResearchGate mou molta activitat de cooperacions i tràfec d’idees. Per una altra banda és un recurs privat com Google o Facebook i no sabem com evolucionarà quan vulguen traure’n rendiment.

04_bisquert_agoradigital

En conclusió. Si ets autors estàs en Web of Science a la força. En les altres, Google Scholar i ResearchGate, t’has de registrar voluntàriament. Crec que tothom que estiga en un àmbit científic professional ho hauria de fer, ja que si algú et busca per saber qui ets i què fas, i NO apareix de seguida el Google Scholar o ResearchGate al teu nom, queda un poc estrany… Scholar solament mostra informació important però no interacciones. En RG pots actuar de moltes maneres i passar el dia tocant botons… és un medi en ràpida evolució.

Publicat a https://descriu.org/

Professor Juan Bisquert
@juanbisquert
Grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics
Departament de FísicaUniversitat Jaume I
www.inam.uji.es

Publicado en Sin categoría | Deja un comentario