Celebració del Dia del Llibre Valencià a la Biblioteca

El dia 20 de novembre de 1490 es va publicar la primera edició del Tirant lo Blanc, el clàssic de Joanot Martorell. Per aquest motiu, l’any 2000 la Generalitat Valenciana va instituir aquesta data com el Dia del Llibre Valencià.

Enguany vam celebrar la tercera edició d’aquesta efemèride. Per la qual cosa, la Biblioteca va organitzar, amb el Col·lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) i l’Associació Cívica Tirant lo Blanc, diverses activitats, al voltant del llibre valencià i en valencià, amb les quals van col·laborar el Servei de Llengües i Terminologia (SLT) i el Voluntariat Lingüístic de la Universitat Jaume I.

Les activitats del dimecres 20 de novembre van ser:

11 h. Creua llibres (Àgora).

11.30 h. Visita a les instal·lacions de la biblioteca (entrada principal).

12 h. Presentació de les noves adquisicions de llibres valencians per part de la biblioteca i parlaments (vestíbul de la Biblioteca).

13 h. Conferència de Vicent Baydal, professor d’Història del Dret i les Institucions de la Universitat Jaume I, escriptor i divulgador de la història valenciana i editor: “Els llibres i el compromís social”. Presenta Vicent García Edo, Professor Titular d’Història del Dret de la Universitat Jaume I (Saló d’Actes de l’Edifici de Postgrau).

A més de les activitats dalt mencionades, enguany és el segon any que obrim el Club de Lectura Virtual de la Universitat Jaume I, mitjançant la plataforma de préstec de llibres electrònics de la Biblioteca El Menador. En aquesta segona edició, la proposta literària ha estat la novel·la de Raquel Ricart El temps de cada cosa. Més informació ací.

D’entre totes les activitats realitzades, una de les més valorades pels nostres usuaris i usuàries és l’adquisició de llibres per al temps d’oci, escrits en llengua valenciana o bé publicats per editorials valencianes en qualsevol llengua. Per a la seua adquisició, la biblioteca va encetar la tercera edició de la campanya «Tria llibres valencians i en valencià». El propòsit  és fomentar la lectura de llibres en la llengua pròpia i la promoció de la indústria editorial valenciana.

Amb aquesta finalitat, la Biblioteca destina una part del seu pressupost a l’adquisició de bibliografia i convida els membres de la comunitat universitària a fer propostes de compra de: novel·la, poesia, teatre, contes, còmics, guies de viatges i pel·lícules en valencià i/o publicades per editorials valencianes.

El passat dimecres, 20 de novembre, es van presentar un total de 97 noves adquisicions per part de la biblioteca, de les quals 14 són títols de literatura infantil i juvenil, 83 novel·les i  2 pel·lícules. Es van adquirir obres d’editorials valencianes entre les quals podem citar Edicions Bromera, Edicions Tres i Quatre, Sembra Llibres, Altriam, Editorial Afers, Llibres de la Drassana i també es van incorporar al nostre fons obres d’autors i autores de Castelló publicats per editorials castellonenques com Acen Editorial, Unaria Ediciones, Onada Edicions, La Pajarita Roja Editores, entre d’altres.

Com tots els anys,  també s’han adquirit llibres valencians d’autors i autores de Castelló, els quals han ocupat un lloc destacat en la presentació de les novetats bibliogràfiques del Dia del Llibre Valencià.

A més a més, enguany hem rebut la donació de bibliografia de la Fundació Nexe i també de la família Marí, els quals han entregat a la biblioteca diverses obres del poeta Manel Marí. Agraïm a ambdós la seua deferència i col·laboració amb la nostra institució.

El darrer acte que s’organitza per celebrar el Dia del Llibre Valencià i que sempre té molta rellevància és la conferència que normalment és impartida per una personalitat del món de la cultura. Enguany vàrem convidar a Vicent Baydal, professor d’Història del Dret i les Institucions de la Universitat Jaume I, escriptor i divulgador de la història valenciana i editor, el qual ens va parlar sobre “Els llibres i el compromís social” que va estar molt interessant i va tenir molt bona acollida pel públic.

Un any més, us volem agrair la vostra participació en la festa pel llibre valencià, la nostra llengua i la nostra cultura!