Els serveis donats per la Biblioteca UJI durant la COVID-19

El passat dia 14 de març el govern va decretar l’estat d’alarma a tot l’estat a causa de la pandèmia del coronavirus, COVID-19. Aquesta situació ens obligava a quedar-nos tots a casa i parar tota activitat al campus. Començarem amb el confinament i el teletreball a casa per tal de continuar donant el nostre servei a tots els usuaris de la biblioteca. Si bé aquest servei no ha estat presencial, sí que s’ha donat digitalment i la Biblioteca no ha deixat de prestar suport a tota la comunitat universitària.

Es va posar a l’abast de tots, la totalitat dels recursos digitals en obert de la biblioteca i d’altres recursos de la COVID-19 que les editorials obriren específicament per la pandèmia. Així com eines i recursos d’informació en accés obert d’altres institucions. S’han continuat donant formacions, evidentment en línia. Hem seguit recolzant al personal investigador resolent els seus dubtes per exemple en propietat intel·lectual i  drets d’autor; o responent a qualsevol pregunta plantejada pels estudiants. Hem continuat introduint metadades al nostre Repositori institucional.

També s’han continuat fent informes de plagi, actualitzant tots els recursos en línia possibles a la bibliografia recomanada i oferint llibres electrònics per tal de celebrar com sempre el Dia del Llibre. Ampliarem els préstecs fins al setembre perquè ningú tinga problemes en les devolucions dels llibres. A més, com que donades les circumstàncies, no tots disposen d’ordinador a casa, s’han prestat ordinadors i s’han enviat per missatgeria.

Bé, en definitiva des de la Biblioteca UJI, s’ha fet tot el que estava a les nostres mans perquè tota la comunitat universitària poguéreu treballar des de casa; i per assabentar a tots dels nostres serveis i recursos, el nostre treball de difusió a les xarxes socials ha estat frenètic.

Una volta passarem a la fase 1 de la desescalada i s’obrira el campus parcialment, el dia 20 de maig començarem el treball semipresencial per donar servei de préstec. També funciona ja amb total normalitat el servei de tele préstec arribant les comandes, com sempre, a les consergeries.

L’usuari envia un correu a biblioteca@uji.es demanant el préstec, normalment es contesta el mateix dia donant-li data i hora per a l’endemà. Si el correu l’envien a la vesprada, no es contesta fins a l’endemà. Nosaltres preparem el llibre i el deixem ja prestat i l’usuari el recull ensenyant el carnet des de l’altre costat de la mampara. La devolució ix per al 15 de setembre. Les devolucions funcionen igual, amb cita prèvia a biblioteca@uji.es i si algú té problemes amb la data i hora adjudicades pot contestar al mateix correu demanant el canvi.

Les sales romanen tancades als usuaris en aquesta fase, però al taulell de préstec ja es pot anar a recollir els llibres sol·licitats mitjançant el correu electrònic. Al taulell de préstec s’ha instal·lat una gran mampara per la protecció tant dels usuaris com dels treballadors de la biblioteca. A més és obligatori accedir a qualsevol instal·lació de la Universitat amb mascareta i utilitzar el gel higiènic dels expenedors que hi ha a l’entrada de cada edifici.

La fase 2 de la desescalada comença a la Biblioteca UJI des del dimecres dia 3 de juny i a l’igual què la resta de les biblioteques, es poden dur a terme activitats de consulta en sala sempre que no se supere un terç de l’aforament autoritzat.

Per això a partir d’ara de 9 a 14 h de dilluns a divendres a més del préstec i devolució per cita prèvia que anàvem donant des de la fase 1, s’obrirà la sala de lectura de la planta 1 bloc B. Atesa la restricció de l’aforament permés, s’ha de realitzar la reserva de l’espai mitjançant el següent formulari. Els usuaris caldrà que s’identifiquen al guarda de seguretat de l’entrada a la Biblioteca. No hi haurà accés a cap prestatgeria per agafar llibres, donat que la manipulació d’aquests, només està permesa al personal de la biblioteca per qüestions higièniques i sanitàries.

S’haurà d’atendre a totes les mesures d’higiene, prevenció i seguretat previstes fins al moment, com ara la utilització de la mascareta, el gel higiènic i la distància recomanada entre persones.

Tot el personal de biblioteca continuem treballant des de casa, o bé per torns, a la biblioteca; per continuar donant el millor servei als nostres usuaris, però amb ganes de veure-vos a tots presencialment a les nostres instal·lacions només es puga.