Declaració de la secció sindical de l’STEPV-UJI sobre els fets ocorreguts al Menador

El passat 2 de febrer, un grup d’activistes d’extrema dreta van abocar de nou el seu odi cap a persones i representants institucionals que s’estaven expressant de manera pacífica i democràtica en el Menador Espai Cultural -edifici d’ús compartit entre l’Ajuntament de Castelló i la Universitat Jaume I.

Quan tenia lloc la presentació d’un llibre, en la que participaven Carles Mulet, senador al Senado de España, i Verònica Ruiz, regidora a l’Ajuntament de Castelló, un grup d’unes 10 persones van interrompre l’acte, amb cartells i crits insultants cap al senador i la regidora; essent aquesta l’objectiu de l’odi dels violents, per la retirada de la simbologia franquista del Parc Ribalta, en una defensa inacceptable d’uns símbols de la repressió de la dictadura franquista. Alhora, en el rebedor de l’Espai Cultural, on circumstancialment acabava de tindre lloc l’acte inaugural d’una exposició fotogràfica sobre els treballs d’exhumacions al cementeri de Castelló, organitzada pel Grup per la Recerca de Memòria Històrica de Castelló, un altre grup d’aquests esvalotadors van començar a xiular i cridar, amb intencions manifestament ofensives i amenaçadores. En aquest punt, un dels violents va agredir a un dels organitzadors de l’exposició, destacat investigador de la memòria històrica i company del nostre sindicat. Altres representants públics, presents en la inauguració de l’exposició, així com el públic assistent, van ser testimonis dels fets.

Des de la secció sindical de l’STEPV a la Universitat Jaume I volem manifestar:

• Que condemnem que en un espai gestionat per la Universitat, membres de la comunitat universitària hagen estat víctimes d’una agressió feixista, en forma d’amenaces i insults del tot inacceptables.
• Que és inadmissible que aquesta violència s’haja exercit per a coaccionar la llibertat d’expressió, per a fer-ho -a més- contra persones de la comunitat universitària i la mateixa Universitat. També ens resulta especialment execrable que siga en el context d’una exposició sobre la memòria històrica que hauria de dignificar a les víctimes del feixisme, abandonades en les fosses comunes del cementeri de Castelló.
• Que lamentem, encara més si cap, la participació entre el grup d’activistes de l’odi de persones membres de la mateixa comunitat universitària, per la qual cosa demanem a la Universitat que emprenga un expedient informatiu referent als fets ocorreguts, que no poden quedar impunes, i siguen objecte de repetició en futures ocasions.
• Finalment, volem mostrar tot el nostre suport a les víctimes d’aquesta expressió d’odi, especialment al senador Mulet, la regidora Ruiz i el nostre company.

Per tot açò estudiarem les vies d’actuació legals que es puguen seguir contra els violents, i igualment ens oferim tant a les persones víctimes com a la institució acadèmica a donar-los suport en les mesures que prenguen amb el mateix objectiu. Parafrasejant al pensador Karl Popper, “per mantenir una societat tolerant, la societat ha de ser intolerant amb la intolerància.”