Intervencions dels representants de STEPV a la sessió extraordinària número 7 del Claustre

Punt 8 de l’ordre del dia: Informe i deliberació sobre les Línies de govern:

La situació actual amb la pandèmia, que pareix que encara ens acompanyarà molts mesos, condiciona, com no pot ser d’altra manera, totes les actuacions de la vida universitària, començant per aquelles directament relacionades amb la seguretat i la salut de totes les persones que conviuen al nostre campus.

S’ha treballat molt en aquest àmbit i tots hem col·laborat en major o menor mesura, tant PAS com PDI hem passat a treballar a distància en molt poc de temps, aprenent a utilitzar noves eines de treball en línia.

Volem aprofitar per a enviar un missatge d’ànims i reconeixement a totes les companyes i companys de la universitat, que des dels seus llocs de treball, de PAS i PDI, i independentment de la seua condició contractual, han realitzat un sobreesforç per tal de fer possible totes les tasques de la universitat, en el temps del confinament i en el moment actual.

No obstant això, encara queda feina. Hem de ser flexibles, previsors i anar més enllà, i tindre plantejats uns altres escenaris, com ja ha dit la Rectora, que es poden fer realitat en qualsevol moment, per tal de canviar en cas de necessitat, considerant que l’objectiu primordial és preservar la seguretat i salut de tota la comunitat universitària.

També d’aquesta situació hem aprés que els espais i els llocs de treball han d’adaptar-se als nous requeriments i a les noves eines (vídeo reunions, formació en línia…) en cada servei amb les seues particularitats i tenint en compte la realitat del treball a desenvolupar.

L’adequació dels nous espais a l’Àgora i d’altres que hauran de ser redissenyats, pensem que han de fer-se tenint en compte -a més de l’opinió de les treballadores i treballadors que els han d’ocupar- la crisi d’alerta sanitària i que, malauradament, sembla que s’allargarà fins que no es trobe una solució mèdica.

Així mateix, la creació d’espais permanents que permeten la realització de reunions mixtes, virtuals-presencials, també haurà de tenir-se en compte.

De la mateixa manera, pensem que el manteniment de la presencialitat, amb les limitacions imposades, ha de provocar un reforç de la plantilla, tant en l’àmbit docent, com de personal de suport a la docència, com és el personal de tallers i laboratoris docents fonamentalment.
I que aquest reforçament puga permetre el reconeixement de les experiències adquirides i l’adequada promoció sense actuacions discutibles que creen malestar en la plantilla per tal de poder mantenir i millorar, si cal, l’actual nivell d’eficiència i eficàcia que l’excel·lència requereix.

L’actual procés de consolidació posa en dubte la professionalitat i el treball ben fet des de fa molts anys de molts i moltes professionals d’aquesta universitat. Amb el retard de les proves per la pandèmia i la recent sentència del Tribunal Europeu de Justícia, la incertesa, preocupació i indefensió d’aquest col·lectiu és insuportable, afectant greument a la seua salut i a la seu productivitat. Demanem sensibilitat a la situació i precaució a l’hora de posar data a les proves, en espera de successos futurs.

Per això, no volem que s’oblide que encara hi ha companys en situació precària que s’ha d’abordar, donat que, mitjançant el procediment d’estabilització ja encetat (i que es desenvoluparà en una situació adversa) només s’estabilitzarà una part de la plantilla interina.

Intervenció de Francisco López i Segarra sobre professorat:

Felicitar l’equip de govern per tan magnífic treball plantejat, però manifestar la nostra tristesa al no contemplar el factor humà i més al personal amb una històrica precarietat laboral.

Durant anys les nostres formes de reivindicacions podien cenyir-se a l’estil més clàssic, avui volem que la nostra reivindicació, i parle principalment del professorat associat, es basi en fer visible davant la comunitat universitària, el nostre municipi, la nostra comunitat autònoma i el nostre estat, la precarietat amb la qual se’ns té treballant.

En aquests moments que coincideix amb una crisi soci sanitària, aquesta precarietat es veu agreujada:

1. Al duplicar les hores de treball.
2. La necessitat d’autoformar-se en tecnologies no habituals contínuament
3. Posant cada persona els seus mitjans materials
4. I en alguns casos perjudicant el seu estat psicosocial.

Tot això amb una extrema generositat i un inexistent reconeixement.

Per això, en aquest claustre mantenim la nostra reivindicació de la visibilitat i demanem que en pròxims claustres s’incorpori un punt de l’ordre del dia on s’expliqui la situació del professorat associat:

1. El seu número
2. La seua tipologia
3. Els seus anys de dedicació
4. El seu pressupost i hores
5. I les reivindicacions acceptades i pendents
6. Sol·licitem que la universitat demani activar el grup del conveni col·lectiu i pressioni per a la seua posada en marxa de manera activa.
7. Que s’incidisca i no siga una excusa el “techo de gasto”

I finalment volem que conste en aquest claustre les reivindicacions d’aquest col·lectiu:

1. Remuneració salarial justa i digna; a igual treball, igual salari
2. El dret a la promoció acadèmica i a la carrera docent
3. Una estabilitat laboral; exigint el compliment de les sentències del Tribunal Suprem que reconeixen el frau de llei en què han incorregut les universitats públiques
4. Un reconeixement ple de drets polítics, socials i laborals que eviten discriminacions i estaments. Actualitzant les normatives als nous estatuts
5. La signatura d’un conveni col·lectiu

Recordant de nou i per a finalitzar, que es done explicació en un pròxim claustre, del que sol·licitem i quines mesures adoptarà aquesta universitat en els pròxims anys.

Per últim traslladar una petició del col·lectiu de professorat associat, donada la seua vinculació amb altres llocs de treball i el risc que suposa per al lloc de treball extern com el de la Universitat, la falta de campanya de vacunació de la grip actual, tal i com es realitzava en els últims anys.