Consorci de Biblioteques Universitàries Valencianes (BUVAL)

El passat dia 11 de maig a l’edifici de Rectorat de la nostra Universitat Jaume I, es va signar un conveni pel qual es constitueix entre les universitats públiques valencianes, el Consorci de Biblioteques Universitàries Valencianes (BUVAL). Es tracta d’un consorci amb titularitat jurídica pròpia i que estableix un marc de cooperació entre les cinc biblioteques de les universitats públiques valencianes. Com a part de la seua estratègia, entre altres objectius té el fet de compartir recursos, participar en projectes nacionals i internacionals, així com adquirir conjuntament recursos documentals.

Les cinc universitats públiques en un acte públic i ratificat per Eva Alcón, rectora de l’UJI; Amparo Navarro, rectora de la Universitat d’Alacant (UA); Juan José Ruiz, rector de la Universitat Miguel Hernández (UMH); Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació de la Universitat Politècnica de València (UPV), i Carlos Hermenegildo Caudevilla, vicerector de Recerca de la Universitat de València (UV); van signar el conveni. A més de rectores i rectors, vicerectores i vicerectors també estaven presents directores i directors de les respectives biblioteques.

En aquest acte institucional també es va acordar que en els quatre anys vinents serà la Universitat Jaume I l’encarregada de gestionar i liderar aquest consorci. Al capdavant del mateix per a aquest primer mandat, Vicent Falomir del Campo, director de la nostra Biblioteca.

Com a pas previ a aquest consorci, l’any 2019, es va traure a concurs públic la subscripció conjunta de la implementació, suport i manteniment d’una plataforma de serveis de gestió bibliotecària i el Discovery per a les seues biblioteques. El resultat final ha estat l’adquisició del programari Alma i l’eina de descobriment Primo. Alma-Primo és un programari d’última generació, ja que optimitza tots els fluxos de treball de les diverses tasques bibliotecàries amb un entorn molt amigable. Cal indicar que partíem de realitats i situacions particulars i cada biblioteca disposava d’un programa diferent.

Però va ser prou abans d’aquest conveni de col·laboració quan es va començar a cooperar amb alguns acords puntuals, com el que es va signar l’any 2014. El Préstec Interuniversitari Valencià dins del marc Campus Habitat 5U, que permetia i permet al personal docent i investigador i al personal d’administració, el préstec bibliogràfic en qualsevol de les biblioteques participants.

Per tant el conveni farà que es consolide i millore el programari de gestió bibliotecària que compartim les cinc universitats.  La qual cosa significa que puguem tindre un catàleg únic o col·lectiu, per optimitzar els fluxos de treball entre les cinc biblioteques. A més es dissenyarà un pla de formació específic per al seu personal i s’establirà un programa d’estades del personal bibliotecari. També a partir d’ara es podran realitzar compres consorciades per a l’adquisició de llibres i revistes digitals per a l’ús de tota la xarxa d’universitats públiques valencianes.

La posada en marxa de BUVAL significarà establir lligams, cooperar, compartir… i com s’indica en el preàmbul dels Estatuts BUVAL: «[…] les biblioteques participants, independent de la seua naturalesa, estructura o grandària, amplien el seu camp d’acció, milloren la seua visibilitat i garanteixen el desenvolupament futur […]» amb un objectiu clar, donar un suport d’excel·lència i qualitat a la investigació i a la docència de les cinc universitats.