Intervencions al Claustre núm. 12 (9/3/2022) dels representats STEPV

Us presentem les intervencions dels nostres companys a la sessió número 12 del Claustre. En aquesta darrera sessió, la rectora va fer balanç del seu pla de govern en aquesta legislatura i va convocar eleccions per a un nou claustre.

Vam aprofitar l’informe de la rectora per a manifestar-li les nostres reivindicacions i per a plantejar temes que encara no s’han resolt, com la situació de la docència en valencià, la manca de democràtica al Claustre, la precarietat del professorat associat o les condicions laborals de la plantilla i la salut física i mental d’aquesta a causa de la pandèmia, a més d´altres….

Podeu veure aquestes intervencions al vídeo-acta del Claustre (a partir del minut 1:00:00)

També podeu llegir les intervencions transcrites de les nostres companyes:

Intervenció de Carme Pinyana:

VALORACIÓ DE LA POLÍTICA DE FOMENT DEL VALENCIÀ I DE LA SITUACIÓ DE LA DOCÈNCIA EN VALENCIÀ

  • Valoració negativa de les polítiques de foment del valencià durant la legislatura. No ha augmentat la docència, han disminuït els recursos humans dedicats (amortització del tècnic lingüístic), l’Observatori Lingüístic no te recursos ni competències, abandonament dels docents que trien el valencià davant les valoracions negatives de cert estudiantat…
  • En el passat Claustre es va indicar que les dades que vam aportar sobre l’estancament de l’oferta de crèdits en valencià era incorrecta, quan les dades van sortir de la pàgina web de l’Observatori Lingüístic. Constatem que ja apareixen dades del curs 20/21 i son decebedores.
  • Demanem:
    • Pla de Foment del Valencià, a part del de multilingüisme (encara que estiguen coordinats)
    • Estudi d’obstacles i facilitadors per a la docència del valencià i per als usos institucionals del valencià a l’UJI
    • Tria d’indicadors clars que permeten la comparació amb altres universitats del país i de l’àmbit lingüístic
    • Competències i recursos (humans i econòmics) per al servei responsable
    • Atenció a les necessitats de recursos per a la docència en valencià
    • Política d’incentius cap al professorat per fomentar-ne la docència en llengua pròpia
    • Suport, assessorament i defensa per part de la Universitat al professorat que es senta pressionat per part de l’alumnat refractari a l’ús del valencià per part del professorat
    • Càlcul i inclusió d’un coeficient corrector de la penalització que rep el professorat docent en valencià per part de l’alumnat refractari en les enquestes de satisfacció de l’alumnat (falsament anomenades d’”avaluació de la docència”).
    • Competència lingüística del professorat
    • Recuperació i potenciació de campanyes de foment del valencià i del voluntariat lingüístic entre l’estudiantat.
    • Recopilació en una Guia de recursos lingüístics de totes les accions, programes, ajudes, etc., pròpies i externes, per a ajudar als col·lectius de la Universitat a desenvolupar el seu treball en valencià, especialment els que es refereixen a la docència en valencià i als usos institucionals de la llengua a l’UJI
    • Requisit de valencià per als monitors/es de l’Escola d’Estiu de Xiquets i Xiquetes i que la programació d’activitats incloga de manera transversal l’ús de la llengua
    • Promoció i difusió de les accions de foment del valencià a la universitat, seguiment de la seua aplicació i rendició de comptes

No convertim l’ús, el foment i la dignificació del valencià en un conflicte, és la principal estratègia dels seus enemics per a desincentivar el seu ús i crear desafecció entre la comunitat universitària. Però comprometem-nos realment a aplicar accions efectives en favor del valencià. La unitat d’objectius i d’acció ha de ser compartida. 

Renunciar a la defensa de la nostra llengua i cultura és fomentar la ignorància dels altres. Si fomentar la ignorància no és recomanable en general, fer-ho desde la Universitat és… trien vostès el qualificatiu.

Intervenció de Pepe Iglesias:

REFORMA D’ESTATUTS DE L’UJI I DEL REGLAMENT DEL CLAUSTRE

En aquesta legislatura s’ha reformat els estatuts de la universitat per poder adaptar-los a les normatives i lleis que van provocar la seua revisió i a parer nostre, es va fer un bon treball.
Consegüentment, també el reglament del Claustre va haver de ser revisat i en aquest punt ja no vam estar d’acord amb la proposta.
El fet que la gerència tinga capacitat per triar als claustrals PAS que han de representar-nos a les comissions i altres òrgans derivats del Claustre, com el Consell de Govern, entre d’altres no deixa de ser una anomalia democràtica, quantificable en un percentatge de més del 17% del total, sense més explicació possible, que la seua voluntat d’interferir entre les persones triades per les nostres companys i companyes.
Volem insistir que no demanem que deixe de poder votar ningú, volem que quede clar que només les persones triades, siguen les que trien la seua representació, més o menys, com diu la llei.
Pertànyer al col·lectiu PAS i ser claustral nat, no equipara les vies d’accés al claustre a efectes de representació i pensem que la solució no ha de ser de confrontament jurídic, més bé, de voluntat política, i l’acció política està a les seves mans.
Si les nostres companys i companyes ens consideren dignes, a la próxima legislatura tornarem a demanar més decromacia, de nou.

Intervenció de Paco López:

PROFESSORAT ASSOCIAT 

La Plataforma de Professorat Associat d’aquesta universitat,  que es troba unida a la resta de plataformes autonòmiques i de l’estat espanyol, manté unes reivindicacions constants referent a la situació laboral amb la qual es troba i em demana que les transmeti en aquest claustre.

En aquesta Universitat des de 2008 i en la mateixa taula negociadora tenim els seus antecedents reivindicatius.

No obstant això, podem resumir-les en 5 punts:

1. Necessitat d’un marc laboral i començament d’una negociació per a un conveni en aquest 2022
2. Igual còmput d’hores de treball Docència –preparació
3. Igual dotació d’infraestructures
4. Igual treball, igual salari
5. Que l’equip rectoral reivindiqui davant la Generalitat i l’Estat Espanyol l’increment de crèdit pressupostari

Suposem que una Universitat, que mira cap al futur amb responsabilitat i una desitjada estabilitat humana en totes les seves àrees, és prioritari que tingui un marc laboral.

Esperem que pròximament i sense necessitat de conflictes, i basat únicament en el diàleg, puguem fer d’aquestes reivindicacions una cosa del passat.

Intervenció d’Ana Tomàs:

PANDEMIA I CONDICIONS LABORALS, PLANTILLA, ETC…..

Durant la present legislatura s’han estabilitzat molts llocs de treball, cosa que trobem molt positiva.
Pel que fa a la futura consolidació del personal interí del PAS, tornem a proposar que s’estudiï una manera d’estabilitzar-los que siga àgil i que no comporti la pèrdua de l’experiència d’aquests companys.

Aquests anys també s’han abordat i resolt alguns dels problemes de la plantilla de PAS. Malauradament, encara queden vells problemes per resoldre a la RLT del personal d’administració i serveis, problemes que s’arrosseguen des de fa més de 15 anys i que cal solucionar d’una vegada perquè impliquen un gran malestar laboral i psicològic per a les persones involucrades. En molts casos se sumi la manca de reconeixement de part del treball desenvolupat, com per exemple la col·laboració amb els grups d’investigació que, a més afecta la carrera professional del PAS.

Pel que fa a les condicions de treball, aspirem a fer que es milloren les d’aquelles persones del PAS que tenen unes condicions pitjors que la resta, com ara les persones de la vesprada, tant que ni tan sols tenen la possibilitat de conciliar la seva vida familiar amb la professional, com haurien de poder fer. Es poden trobar fórmules que mantinguin l’equilibri entre la qualitat del servei donat i els seus drets laborals i personals.

Per acabar, respecte al tema de la salut física i mental, molt afectades a conseqüència de la pandèmia, i que estan influïdes també per l’envelliment de la plantilla, demanem que s’estudien millores de les condicions dels treballadors més majors, tant per al PAS com per al PDI, sobretot als llocs on el treball siga molt físic. Aquesta millora de condicions s’ha de complementar amb un augment dels programes que ajuden a mantenir la salut física i mental, adaptades a franges compatibles amb els horaris de cada col·lectiu.