STEPV-Iv davant la reincorporació al treball presencial a les universitats valencianes

Les diferents universitats estan preparant i publicant protocols i instruccions per al retorn a l’activitat presencial

La pandèmia causada pel virus SARS-CoV-2 ha sacsejat greument el sistema econòmic i laboral de la societat valenciana. A partir del 14 de març, els diferents decrets d’estat d’alarma ens han confinat a les nostres llars, però no ens han alliberat de les nostres responsabilitats familiars, socials i laborals.

Milers de treballadores i treballadors de les universitats públiques valencianes han vist incrementades considerablement les hores de treball, molt sovint han hagut de comptar amb mitjans tècnics propis, gairebé sense suport per part de les seues universitats i sotmesos a alts índexs de pressió, sobrevinguts per la urgència amb què es va dur a terme el confinament i la transició al treball a distància, sobretot en àmbits que no estaven preparats i planificats per això: la docència i bona part de la investigació.

El personal d’administració i serveis també ha hagut de conformar noves formes de treball i teletreball, amb les mateixes mancances tècniques i de protocols de treball, autoorganitzant-se i fent equilibris entre la vida laboral i familiar.

STEPV-Iv vol mostrar el seu reconeixement a totes les persones que s’han vist en aquesta situació arran els decrets d’estat d’alarma. Per a nosaltres és un orgull tindre per companyes i companys a persones capaces de posar-se davant de la pantalla del seu ordinador a qualsevol hora, sota qualsevol circumstància, tots els dies de la setmana, de fer el seu treball i fer-lo bé, cercant sempre l’excel·lència. En temps tan durs i complicats han demostrat la seua gran qualitat personal i professional. És d’agrair el seu compromís.

Per a STEPV-Iv, el treball a distància del personal de les universitats públiques valencianes, instaurat de forma sobtada i provisional, ha de continuar sent la principal forma de prestació del servei per a la major quantitat possible de treballadores i treballadors. Urgeix fer una redistribució de les tasques entre el personal de les diferents unitats, departaments, etc. per aconseguir mantindre la conciliació de la vida professional, personal i familiar i es puga desenvolupar la docència, la investigació i la gestió amb alts índexs de qualitat; per això s’han de prendre mesures reals i efectives de reducció i flexibilització d’horaris per al personal amb circumstàncies familiars que compliquen la conciliació; aquest treball ha de rebre tot el suport tecnològic i, fins-i-tot, econòmic i evitar que la càrrega del treball a distància recaiga sobre la plantilla.

Així mateix, el treball a distància ha de ser analitzat sota els principis de prevenció de riscos laborals i psicosocials, establint-se les mesures necessàries per protegir la salut de les persones que l’exerceixen. El treball a distància ha arribat per a quedar-se, i no es pot desenvolupar de qualsevol manera, sinó amb planificació, programació i recursos. Les universitats públiques valencianes tenen la responsabilitat de fer un bon ús d’aquesta eina i STEPV-Iv romandrà vigilant i actiu per evitar abusos i desajustos.

Dintre del pla de desescalada publicat pel govern espanyol, les universitats públiques valencianes han de reprendre l’activitat presencial als seus campus de forma molt dispar. Les diferents universitats estan preparant i publicant protocols i instruccions per al retorn a aquest tipus d’activitat. STEPV-Iv vol manifestar, rotundament, que aquest procés de desescalada ha de fer-se, sempre, baix els principis de prevenció i protecció de la salut de les treballadores i treballadors; de forma paulatina i progressiva. Hem de ser conscients que els campus recuperaran la seua activitat en unes condicions ben diferents de les que mantenien abans del 14 de març, i que caldrà atendre les necessitats que vagen sorgint i no a la presencialitat per si mateixa.

Qualsevol incorporació de personal que tinga lloc haurà de fer-se, fonamentalment, sota el principi de voluntarietat, adaptant-se a la necessària conciliació familiar de les persones, les quals hauran de rebre suport econòmic quan la seua tornada a l’activitat presencial siga inevitable i tinguen càrregues familiars.
Dintre dels paràmetres que marquen les mesures sanitàries establertes pel govern, adequades a la vida universitària i conegudes per tot el personal, el procés de reincorporació es farà amb unes mesures concretes, efectives i, sobretot, que comptem amb la revisió i autorització dels òrgans competents en matèria de prevenció de riscos laborals de les diferents universitats, amb la participació de les delegades i delegats de prevenció.

Les universitats han de tindre en compte que el procés de reincorporació és progressiu. Les mesures que hauran de prendre seran, inevitablement, flexibles i adaptatives, davant de possibles retorns a escenaris de mesos enrere. Tindre cura de la salut comunitària significa, entre d’altres qüestions, tindre cura de les persones pertanyents a grups de vulnerabilitat amb les quals s’hauran de maximitzar la prevenció, començant per una correcta identificació. Tot plegat, STEPV-Iv es manifesta a favor de la defensa de la salut tant física com psicològica del personal al servei de les universitats públiques valencianes, posant-la per davant dels interessos econòmics que tensionen l’establiment d’una nova normalitat social i econòmica al País Valencià.