Contacta amb nosaltres

La secció sindical de STEPV a l’UJI continua operativa, de dilluns a divendres, de 9,30 a 14 h al local sindical de l’UJI, en els baixos de l’edifici de rectorat. Si necessites contactar amb nosaltres, pots fer-ho via telèfon o mail.

        964 728 812
     645 969 059
        stepv@uji.es

 

 

 

 

 

A causa de la COVID-19, per a qualsevol consulta presencial, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres mitjançant correu electrònic o telèfon i concertarem una cita.

STEPV rebutja l’esborrany del nou estatut del PDI

El Ministre d’Universitats, Manuel Castells, impulsor de l’estatut del PDI

El Sindicat considera que aquest text no ix de l’anàlisi de la problemàtica real de la universitat pública de l’Estat, i en conseqüència no aporta solucions.

L’esborrany d’estatut del PDI afegeix nous problemes als que encara no s’han resolt

 

El passat 1 de juliol el Ministeri d’Universitats va enviar un esborrany inicial sobre el futur estatut per al Personal Docent i Investigador a partir del qual mantindrà una primera ronda de reunions amb les organitzacion sindicals, la CRUE i les comunitats autònomes.

Moltes de les propostes que contempla l’esborrany d’estatut del PDI afegeixen nous problemes. Per la qual cosa STEPV demana la seua retirada i un debat més ampli amb la participació activa del professorat universitari.

El text presenta els següents problemes:

  • Multiplica les figures contractuals precàries o no estables, amb l’objectiu últim d’acabar amb el funcionariat en la Universitat.
  • Crea una carrera laboral paral·lela a la funcionarial amb la creació de figures de Catedràtic contractat i Titular contractat. Aquesta carrera laboral no aporta beneficis al professorat ni a la universitat.
  • Genera incertesa sobre els actuals col·lectius de Professorat Ajudant Doctor o Professorat Contractat Doctor.
  • No garanteix la consolidació o estabilització de les 33.954 persones que segons el propi Esborrany formen part del professorat associat (34,1% del conjunt del PDI de les Universitats públiques estatals), ni de les diferents figures becàries.
  • Continua menystenint la dedicació docent.
  • Incrementa una vegada més les tasques burocràtiques i, en general, la càrrega laboral del PDI.
  • No reforça la “llibertat de càtedra”, és més, la debilita en aprofundir en la precarietat laboral.
  • Ataca l’autonomia universitària en la composició de les comissions de contractació.
  • No aborda els problemes de l’avaluació de la tasca investigadora del professorat. No aposta per un model de la producció científica universitària en obert, dins del qual l’impacte social siga el principal element, sinó que deixa intactes els mecanismes privats d’avaluació i mesurament de qualitat, així com els seus criteris; però sí augmenta, en canvi, les seues exigències.
  • Vol apostar per l’atracció de talent investigador quan ni tan sols es pot retenir el que ja existeix a les nostres Universitats.
  • No mostra claredat sobre les condicions de mobilitat que es preveu exigir al professorat, i no té en compte circumstàncies com la conciliació familiar, el gènere, les diferents condicions de les tasques investigadores i, en general, curriculars, incloent els períodes pre i post-doctorals.
  • En general, no desenvolupa mínimes mesures de conciliació familiar i pot ser que no arriben a existir en cap Universitat.
  • Pretén subordinar encara més la Universitat pública a l’empresa (per això el previ deslligament de la Ciència i la Investigació-Innovació del Ministeri d’Universitats).
  • I per agreujar-ho encara més, l’esborrany no ve acompanyat d’una memòria econòmica, que li dote de versemblança i viabilitat.

STEPV defensa que l’estatut del personal docent i investigador ha de fer-se sota els principis següents que, òbviament, l’esborrany no recull:

  • Plantilles estables amb el reconeixement dels mateixos drets per a totes les treballadores i treballadors. Volem uns sistemes d’accés i promoció públics i transparents, a més d’unes condicions laborals dignes, saludables i que permeten la conciliació familiar i la realització personal.
  • Avaluació de la investigació i de la docència per criteris que no reproduïsquen els models de productivitat empresarial, sinó un sistema públic d’avaluació de la qualitat de la docència i de la producció científica universitària en obert, dins del qual l’impacte social en siga el principal element. La universitat que volem ha d’afavorir una producció científica oberta i destinada a la societat amb repositoris accessibles.

Perquè volem una universitat pública en valencià, feminista, laica, transparent, crítica i gratuïta.

Sessió telemàtica de la Mesa de Negociació, dimarts 14 de juliol a les 10 h

Convocatòria per al dimarts 14 de juliol, a les 10 h, per celebrar sessió de la Mesa Negociadora, la reunió serà telemàtica.

L’ordre del dia serà el següent:

1.- Lectura i aprovació si escau de l’acta de la sessió anterior (Doc 1).
2.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de la convocatòria de places de titular d’Universitat per a estabilització d’investigadors Ramon i Cajal (Oferta Pública d’Ocupació de l’any 2020) i de la corresponent modificació de la RLT del PDI ( Doc 2, Doc 2.1Doc 2.2).
3. – Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de la modificació del Document de Carrera Docent i Investigadora ( Doc 3).
4.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de Conveni de reciprocitat entre les Universitats públiques de la Comunitat Valenciana per la percepció del Complement de Carrera Administrativa (Doc 4).
5.- Torn obert de paraules.

STEPV exigeix el pagament puntual de les transferències de la Generalitat i un finançament adequat de les universitats públiques

El sindicat també demana un increment en la partida de beques

El problema ve de lluny. El Pla Bolonya no només es va traduir en una major mercantilització de la universitat, la implantació de metodologies per a un “aprenentatge centrat en l’estudiant”,  com propugnaven els documents per a l’Espai Europeu d’Educació Superior, es va fer a cost zero. Després vingueren les retallades pressupostàries, els endarreriments en les transferències de la Generalitat, l’endeutament de les universitats. Alhora els responsables en matèria d’educació superior durant els governs del Partido Popular repassaven els rànquings universitaris com qui aposta en un hipòdrom, exigien resultats (estar situats en les millors posicions), sense atendre els problemes de finançament de la Universitat ni, per suposat, la realitat de l’economia i la societat espanyola. Un dels seus retrets a les universitats públiques era que les universitats espanyoles no produïen premis Nobel!!

L’actitud de l’actual executiu no és aquesta. No obstant això la situació del sistema universitari valencià és molt preocupant. Des de l’inici del 2020 les universitats valencianes tan sols han rebut de la Generalitat una sola transferència per pagar les nòmines del mes de maig. I el més greu: encara no hi ha un pla de finançament per a les universitats.
Plou sobre mullat, ja que l’executiu valencià es donà molta pressa a signar un preacord de conveni col·lectiu quatre dies abans de les eleccions autonòmiques, el mateix que ara es nega a signar, amb la qual cosa les universitats públiques continuen sense un conveni col·lectiu que millorava discretament les condicions de treball i salarials del seu personal laboral. Tenim el deshonor de ser l’única comunitat autònoma sense conveni col·lectiu.

A l’STEPV som conscients que la crisi sanitària de la COVID-19 està causant problemes de finançament, tant al govern d’Espanya com al govern valencià. Però el personal que treballem a les universitats públiques valencianes no podem evitar certa sensació de déjà vu, de tornada a la incertesa econòmica afegida a un finançament insuficient de les universitats públiques valencianes. La promesa que va fer l’executiu de Ximo Puig de tapar la profunda ferida que havia deixat el PP en les Universitats Públiques Valencianes pot quedar en res.

L’incompliment en el pagament de les transferències posa a les universitats en una situació compromesa amb el seu personal i amb els subministradors de béns i serveis, el que de nou obligaria a recórrer a productes financers que suposen un endeutament que hauria d’assumir la Generalitat. No es pot mantindre’s ni menys encara millorar la producció de coneixement de les universitats si aquestes viuen en un estat permanent d’angoixa financera. El canvi de model econòmic, cada vegada més necessari, passa per una aposta decidida per invertir en I+D+i. Cal recordar-ho: mentre que les universitats privades centren els seus objectius en captar estudiants, son les universitats públiques les que generen i transfereixen coneixement d’excel·lència a la societat. La producció investigadora de les universitats publiques supera el 83% del total.

Ja no val allò que digué Unamuno «¿Que ellos inventan cosas?, invéntenlas». No eixirem de la nova crisi econòmica si es deteriora el sistema universitari públic. No es pot produir investigació d’excel·lència si les universitats públiques es veuen sotmeses a una constant incertesa econòmica. Si no volem quedar endarrerits, cal una inversió equivalent al destinat pels estats capdavanters de la Unió Europea. Des de l’STEPV-Iv exigim a la Generalitat Valenciana el compliment puntual dels seus compromisos i un finançament adequat de les universitats que d’ella depenen.

També cal una major despesa en la partida de beques. Durant la passada crisi l’infrafinançament de les Universitats públiques va ser del 28% i el dèficit es va compensar amb una pujada de les taxes del 31%. En STEPV som contraris a aquestes polítiques i ens oposarem a que es tornen a repetir mecanismes de compensació que vulneren el dret constitucional a una educació universal i de qualitat. És inacceptable deixar fora del sistema universitari els estudiants amb menys recursos, i per tant els més bategats per la crisi.

Sessió telemàtica de la Mesa de Negociació, divendres 19 de juny a les 10.30 h

Convocatòria per al divendres 19 de juny, a les 10:30, per celebrar sessió de la Mesa Negociadora, la reunió serà telemàtica.

L’ordre del dia serà el següent:

1.- Lectura i aprovació si escau de l’acta de la sessió anterior ( Doc 1)
2.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de modificació del calendari acadèmic del curs 2019/2020 (Doc 2)
3.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de modificació del calendari acadèmic del curs 2020/2021 (Doc 3)
4.-Pla de retorn a l’activitat presencial a la Universitat Jaume I després de l’estat d’alarma per l’alerta sanitària generada per la COVID-19 (Doc 4)
5.- Torn obert de paraules.

No som d’usar i tirar. Sobre la sentència d’Alacant

S’acaba de conèixer el contingut de la sentència del jutjat núm. 4 d’Alacant, referent a la demanda de fixesa per part d’una persona interina de l’Ajuntament de la ciutat. Tot i que la sentència accepta el recurs de la demandant, cal no oblidar que és en primera instància, la qual cosa fa que encara s’haja de prendre -per rigor juridic- amb cautela.

Tot i això, una anàlisi preliminar de la sentència ens reafirma en la nostra sol·licitud de prudència quan la convocatòria de processos selectius que afecten places ocupades per persones que puguen trobar-se en circumstàncies semblants a les de la demandant. Fins i tot, cal demanar la suspensió dels processos selectius en marxa que suposen la convocatòria pública de places de característiques iguals a les esmentades abans.

És el moment d’esperar esdeveniments judicials -i polítics- que puguen dissenyar un camí legal per a eixir de la ratera en la qual ens ha ficat l’abús de la temporalitat per part de les administracions públiques i creguem que no és el moment de continuar endavant en les que ja estan en marxa i així ho demanarem a la Mesa de Negociació. Continuar endavant com si res hagués passat és, senzillament, temerari.

A més a més, compartim amb vosaltres el material de la campanya “Perquè no som d’usar i tirar. Per un accés diferenciat a la funció pública“, que hem elaborat les seccions sindicals de STEPV de les universitats públiques valencianes.

També un resum de la reunió informativa amb la Consellera de Justícia i Administració Pública amb organitzacions sindicals que va tindre lloc el passat 9 de juny.

 

STEPV rebutja l’acord sobre l’inici del curs 2020/2021 i insta al diàleg

STEPV rebutja l’acord sobre l’inici del curs 2020/2021 al qual han arribat la Consellera d’Universitats i les rectores i els rectors de les universitats públiques valencianes. El motiu és la falta de diàleg amb la representació de treballadores i treballadors.

La crisi de la COVID-19 ha sacsejat les condicions laborals del personal de les universitats públiques valencianes. Mentre rectorats i administracions es dedicaven a donar instruccions vagues o, directament, a amagar el cap sota terrael personal ha posat les hores, els ordinadors i les connexions a la xarxa, la creativitat i la manera de conciliar per atendre menors a casa, majors i dependents alhora que es treballa.

Sota les esquenes sobrecarregades del PDI, PAS i PI s’ha eixit amb dignitat del canvi més radical i instantani que la universitat ha patit en la seua història en la forma d’impartir docència, d’investigar, de transferir coneixement a la societat i de gestionar les universitats públiques.

És per això que no podem entendre que rectorats i conselleria no escolten a la representació del personal de les universitats per planificar l’inici del curs següent, més quan la Conselleria ha creat un Fòrum de Diàleg en l’àmbit de les universitats públiques (DOGV 14.03.2019), que en el seu any d’història no ha sigut convocat, tot i que, almenys, ha de reunir-se dues vegades a l’any.

Des d’STEPV, hem instat a la Conselleria a rectificar i a convocar el Fòrum i a convidar a participar, també, a les organitzacions i delegacions estudiantils, per tal de valorar el que ha passat, analitzar les errades, identificar els encerts i construir un projecte que garantisca una educació superior de qualitat en el País Valencià, fins i tot, en situacions extraordinàries.

Des del sindicat demanem a aquesta Conselleria: més fets, més diàleg i més compliment de compromisos

Reunió Mesa Tècnica sobre temes de PDI, dimecres 27 de maig a les les 9 h

Convocatòria per al dimecres 27 de maig, a les 09 h, per celebrar sessió de la Mesa tècnica de Negociació del PDI. La reunió serà telemàtica.

L’ordre del dia serà el següent:

1.- Proposta de modificació del Calendari Acadèmic del Curs 2019/20.  Es proposa ampliar fins al divendres 17 de juliol  el període d’avaluació de la 2a convocatòria ordinària d’estudis de grau, només per a realitzar proves d’avaluació per situacions sobrevingudes no previstes en la planificació inicial. (De dijous 9 a divendres 17). (S’adjunta com doc 1)
2.- Proposta de modificació del Calendari Acadèmic del curs 2020/21. A conseqüència de l’endarreriment de les proves de selectivitat i del període de matrícula, se proposa que les classes comencen el dia 28 de setembre i, per tant, hem endarrerir tot el calendari respecte del que estava aprovat. (S’adjunta com doc 2.)
3.- Document de condicionants per a l’adaptació del curs 2020/21 al context de la nova normalitat. (Aquest document està amb elaboració i es remetrà el més aviat possible)
4.- Torn obert de paraules.