Com afectarà a les universitats el pas a la fase 1 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.

Segons l’Ordre SND / 399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d’àmbit nacional, establertes després de la declaració de l’estat d’alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, es podrà:

  • Procedir a l’obertura dels centres educatius i universitaris per a la seua desinfecció, condicionament i per a la realització de funcions administratives.
  • Procedir a la reobertura dels laboratoris universitaris.
  • Recuperar l’activitat que s’haguera alentit en les instal·lacions cientificotècniques i a la celebració de seminaris, congressos i esdeveniments en l’àmbit de la recerca, el desenvolupament i la innovació.
  • Incorporar en les diferents fases alguns serveis bibliotecaris.

Reobertura dels centres i laboratoris universitaris (Article 20)
Es podrà procedir a l’obertura dels centres universitaris per dur a terme la seua desinfecció i condicionaments, així com gestions administratives inajornables.
Es podrà procedir a l’obertura dels laboratoris universitaris per a les tasques d’investigació que els són pròpies. El personal de laboratori haurà de desinfectar tot el material utilitzat un cop finalitzat el seu ús.
Per procedir a la seua reobertura, els centres i laboratoris universitaris hauran de complir les següents mesures d’higiene o prevenció:

  • Neteja i desinfecció del centre.
  • Manteniment de les distàncies de seguretat interpersonal exigides.
  • Limitació al màxim possible l’ús de documents en paper i la seua circulació.
  • Els llocs d’atenció al públic disposaran de mesures de separació entre el personal i els usuaris.
  • Les universitats hauran de proveir al personal del material de protecció necessari per a la realització de les seues funcions.

Reobertura de les biblioteques (Article 23)

  • Es podrà procedir a l’obertura de les biblioteques per a les activitats de préstec i devolució d’obres, lectura en sala, així com per a informació bibliogràfica i bibliotecària.
  • No podran dur-se a terme activitats culturals, activitats d’estudi en sala o de préstec interbibliotecari.
  • No es podrà fer ús dels ordinadors i mitjans informàtics de les biblioteques destinats per a l’ús públic dels ciutadans, així com de catàlegs d’accés públic en línia o catàlegs en fitxes de la biblioteca.
  • En les biblioteques especialitzades o amb fons antics, únics, especials o exclosos de préstec domiciliari per qualsevol motiu, es podrà permetre la consulta de publicacions amb reducció d’aforament i només en els casos en què es consideri necessari.
  • Les obres seran sol·licitades pels usuaris i proporcionades pel personal de la biblioteca. Una vegada consultades, es dipositaran en un lloc apartat i separades entre si durant al menys catorze dies. Les col·leccions en lliure accés romandran tancades al públic.
  • Les mesures d’higiene i de prevenció a les biblioteques estan regulades a l’article 24 d’aquesta Ordre

La reobertura gradual d’instal·lacions cientificotècniques estarà regulada per l’Article 21.

La celebració de seminaris i congressos científics o innovadors estarà regulada per l’Article 22.

 

Més sobre la crisi de la COVID-19:

STEPV-Iv davant la reincorporació al treball presencial a les universitats valencianes

Les diferents universitats estan preparant i publicant protocols i instruccions per al retorn a l’activitat presencial

La pandèmia causada pel virus SARS-CoV-2 ha sacsejat greument el sistema econòmic i laboral de la societat valenciana. A partir del 14 de març, els diferents decrets d’estat d’alarma ens han confinat a les nostres llars, però no ens han alliberat de les nostres responsabilitats familiars, socials i laborals.

Milers de treballadores i treballadors de les universitats públiques valencianes han vist incrementades considerablement les hores de treball, molt sovint han hagut de comptar amb mitjans tècnics propis, gairebé sense suport per part de les seues universitats i sotmesos a alts índexs de pressió, sobrevinguts per la urgència amb què es va dur a terme el confinament i la transició al treball a distància, sobretot en àmbits que no estaven preparats i planificats per això: la docència i bona part de la investigació.

El personal d’administració i serveis també ha hagut de conformar noves formes de treball i teletreball, amb les mateixes mancances tècniques i de protocols de treball, autoorganitzant-se i fent equilibris entre la vida laboral i familiar.

STEPV-Iv vol mostrar el seu reconeixement a totes les persones que s’han vist en aquesta situació arran els decrets d’estat d’alarma. Per a nosaltres és un orgull tindre per companyes i companys a persones capaces de posar-se davant de la pantalla del seu ordinador a qualsevol hora, sota qualsevol circumstància, tots els dies de la setmana, de fer el seu treball i fer-lo bé, cercant sempre l’excel·lència. En temps tan durs i complicats han demostrat la seua gran qualitat personal i professional. És d’agrair el seu compromís.

Per a STEPV-Iv, el treball a distància del personal de les universitats públiques valencianes, instaurat de forma sobtada i provisional, ha de continuar sent la principal forma de prestació del servei per a la major quantitat possible de treballadores i treballadors. Urgeix fer una redistribució de les tasques entre el personal de les diferents unitats, departaments, etc. per aconseguir mantindre la conciliació de la vida professional, personal i familiar i es puga desenvolupar la docència, la investigació i la gestió amb alts índexs de qualitat; per això s’han de prendre mesures reals i efectives de reducció i flexibilització d’horaris per al personal amb circumstàncies familiars que compliquen la conciliació; aquest treball ha de rebre tot el suport tecnològic i, fins-i-tot, econòmic i evitar que la càrrega del treball a distància recaiga sobre la plantilla.

Així mateix, el treball a distància ha de ser analitzat sota els principis de prevenció de riscos laborals i psicosocials, establint-se les mesures necessàries per protegir la salut de les persones que l’exerceixen. El treball a distància ha arribat per a quedar-se, i no es pot desenvolupar de qualsevol manera, sinó amb planificació, programació i recursos. Les universitats públiques valencianes tenen la responsabilitat de fer un bon ús d’aquesta eina i STEPV-Iv romandrà vigilant i actiu per evitar abusos i desajustos.

Dintre del pla de desescalada publicat pel govern espanyol, les universitats públiques valencianes han de reprendre l’activitat presencial als seus campus de forma molt dispar. Les diferents universitats estan preparant i publicant protocols i instruccions per al retorn a aquest tipus d’activitat. STEPV-Iv vol manifestar, rotundament, que aquest procés de desescalada ha de fer-se, sempre, baix els principis de prevenció i protecció de la salut de les treballadores i treballadors; de forma paulatina i progressiva. Hem de ser conscients que els campus recuperaran la seua activitat en unes condicions ben diferents de les que mantenien abans del 14 de març, i que caldrà atendre les necessitats que vagen sorgint i no a la presencialitat per si mateixa.

Qualsevol incorporació de personal que tinga lloc haurà de fer-se, fonamentalment, sota el principi de voluntarietat, adaptant-se a la necessària conciliació familiar de les persones, les quals hauran de rebre suport econòmic quan la seua tornada a l’activitat presencial siga inevitable i tinguen càrregues familiars.
Dintre dels paràmetres que marquen les mesures sanitàries establertes pel govern, adequades a la vida universitària i conegudes per tot el personal, el procés de reincorporació es farà amb unes mesures concretes, efectives i, sobretot, que comptem amb la revisió i autorització dels òrgans competents en matèria de prevenció de riscos laborals de les diferents universitats, amb la participació de les delegades i delegats de prevenció.

Les universitats han de tindre en compte que el procés de reincorporació és progressiu. Les mesures que hauran de prendre seran, inevitablement, flexibles i adaptatives, davant de possibles retorns a escenaris de mesos enrere. Tindre cura de la salut comunitària significa, entre d’altres qüestions, tindre cura de les persones pertanyents a grups de vulnerabilitat amb les quals s’hauran de maximitzar la prevenció, començant per una correcta identificació. Tot plegat, STEPV-Iv es manifesta a favor de la defensa de la salut tant física com psicològica del personal al servei de les universitats públiques valencianes, posant-la per davant dels interessos econòmics que tensionen l’establiment d’una nova normalitat social i econòmica al País Valencià.

Sessió telemàtica de la Mesa de Negociació, dimecres 13 de maig a les 9 h

Convocatòria per al dimecres 13 de maig, a les 09:00 h , per celebrar sessió de la Mesa Negociadora, la reunió serà telemàtica

Ordre del dia:

1.- Lectura i aprovació si escau de l’acta de la sessió anterior ( Doc 1)
2.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de barems específics per a concursos de professorat contractat doctor interí, ajudant doctor i associat. (Doc 2.-AJD Hist Cont) (Doc 2.1.- PCDi Hist Antiga) (Doc 2.2.- psievo) (Doc 2.3.-Prof Associat psievo)
3.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de nomenament de professorat emèrit. (Doc 3)
4.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de concessió de semestres sabàtics per al curs 2020/2021. (Doc 4)
5.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de concessió de Venia docendi per al curs 2020/2021. (Doc 5)
6.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de sol·licituds de transformacions i promocions de places de professorat, d’acord amb els criteris del DCDI, corresponent a la primera convocatòria ordinària de l’any 2020. (Doc 6)
7.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de canvis de dedicació docent de professorat ajudant doctor (Doc 7.)
8.- Anàlisi, discussió i informe sobre la proposta de canvi d’adscripció d’àrea de coneixement (Doc 8)
9.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de contractacions i/o transformacions de PDI ordinàries per atendre les necessitats docents del curs 2020/2021 (Doc 9) (Doc 9.1)
10.-  Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta   de la convocatòria de places de professorat dels cossos docents universitaris i de contractat doctor, proposta de perfils i de la composició de les comissions de concursos d’accés i de les comissions de contractació. (Doc 10)
11.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta  de la convocatòria de places de Professorat Contractat Doctor amb caràcter interí i de la corresponent modificació de l’RLT del PDI (Doc 11)
12.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de modificació de l’RLT de PDI (Doc 12) (Doc 12.1) (Doc 12.2) (Doc 12.3)
13.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de modificació de la Normativa per al desenvolupament dels concursos d’accés a cossos de funcionariat docent universitari i dels concursos de selecció de professorat col·laborador i contractat doctor de la Universitat Jaume I de Castelló.
14.- Anàlisi, discussió i informe  sobre la proposta de la convocatòria de contracte d’una plaça de Professorat Investigador Distingit en l’àrea d’Economia Aplicada.
15.- Torn obert de paraules.

1er de Maig. Manifestació virtual

‼️ Intersindical Valenciana convoca una manifestació virtual per al Primer de Maig 🚶🏽‍♀️🚶🏼🚶🏻‍♀️🚶🏽🚶🏼‍♀️🚶🏻📣

Com bé sabràs, demà és Primer de Maig, dia internacional de les treballadores i els treballadors, i és important recordar que no és cap festa, sinó una jornada de lluita. Enguany, no podrem veure’ns al carrer en la manifestació, però volem que ens veiem en les xarxes.
És per això que la Intersindical Valenciana, convoca una manifestació virtual. No volem que el confinament impedisca que continuem reivindicant que la classe treballadora ha d’anar primer, cosa que adquireix més sentit encara en els moments que vivim. La crisi sanitària, social i econòmica que estem patint no pot significar cap pèrdua dels nostres drets al treball digne i a uns serveis públics de qualitat. Ara més que mai, la classe treballadora hem de plantar cara!

Com es pot participar?
📍Pengeu una foto de manifestacions d’altres anys o una que us feu des de casa a Twitter, Instagram o Facebook. 🎥També podeu gravar un vídeo amb un missatge reivindicatiu
✅ Etiqueteu o mencioneu a la Intersindical Valenciana: a Twitter @IntersindicalV; a Instagram intersindicalvalenciana; a Facebook Intersindical Valenciana
📌Feu servir l’HT #PlantemCara
🔊MANIFESTACIÓ VIRTUAL El pròxim #1demaig #PlantemCara, perquè la classe treballadora és primer! Omplim les xarxes de reivindicació!

!PRIMER DE MAIG 2020: PASSEM A L’OFENSIVA! QUE CAP PERSONA ES QUEDE ENRERE

Novetats del RD Llei 15/2020

STEPV informa de les modificacions més rellevants del Reial decret 15/2020, de 21 d’abril, de mesures urgents complementàries per donar suport a l’economia i l’ocupació.

Disponibilitat excepcional dels plans de pensions

L’article 23 regula la disponibilitat excepcional dels plans de pensions en situacions derivades de la crisi ocasionada per la COVID-19. En podran fer ús les persones afectats per:

  • Un ERTO
  • Suspensió apertura al públic d’establiments
  • Cessament d’activitat

Inspecció de Treball i Seguretat social

La disposició addicional segona indica que se suspenen els terminis en l’àmbit d’actuació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, excepte per a aquelles actuacions o requeriments i ordres de paralització derivats o vinculats a la COVID.

Convocatòries públiques en l’àmbit universitari

La disposició addicional novena regula les ajudes amb càrrec a finançament de convocatòries públiques en l’àmbit universitari. Els beneficiaris d’ajudes ministerials (estudiantat i professorat) podran sol·licitar la modificació d’aquestes, prèvia justificació, si el fet de dur-les a terme s’ha vist perjudicat per la pandèmia.

L’òrgan convocant de les ajudes finançarà el cost que es derive de les modificacions d’aquestes.

Els òrgans convocants podran dictar les resolucions necessàries per a adaptar les condicions de les convocatòries que podran modificar les condicions, els terminis d’execució i la justificació de les ajudes, i d’altres que puguen afectar el seu desenvolupament.

Contractes predoctorals

La Disposició addicional 14 regula les regles aplicables als contractes predoctorals per a personal investigador en formació, amb finançament que no procedisca de convocatòries d’ajudes de RRHH realitzades per agents de finançament del Sistema Estatal de Ciència, Tecnologia i Innovació en el marc de la Llei 14/2011 (el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, regulava sols aquelles realitzades per agents de finançament del Sistema Estatal de Ciència, Tecnologia i Innovació).

Es podran prorrogar la vigència dels contractes quan es troben dins dels últims dotze mesos de contracte. La pròrroga serà acordada pel temps de durada de l’estat d’alarma, i mentre dure aquest per l’emergència sanitària, en els termes prevists en el Reial decret 463/2020, de 14 de març. Per motius justificats, es podran prorrogar fins a tres mesos addicionals.

En tot cas, la durada total del contracte de treball i de l’eventual prorroga podrà excedir els límits temporals màxims legals.

Les previsions contingudes en aquest apartat podran aplicar-se als contractes predoctorals que finalitzen des del 2 d’abril de 2020.

STEPV informa: La jubilació en Classes Passives no ha canviat

Davant la confusió creada per la publicació el passat 22 d’abril del Reial Decret Llei 15/2020 (i en concret les disposicions addicionals 5, 6, 7 i 8), STEPV vol aclarir que en cap moment es desprén que les condicions de jubilació en classes passives per al funcionariat de carrera d’abans de l’1 de gener de 2011 es modifiquen o alteren.

Les disposicions addicionals sols fan referència a prestacions ja reconegudes per actes de terrorisme, VIH, actes de guerra, etc., les quals seran abonades, des de l’entrada en vigor d’aquest RDL per la Seguretat Social.

El que es modifica és la gestió, que es transfereix a la Seguretat Social. No afecta, per tant, al dret substantiu, sinó a la tramitació. El règim de Classes Passives -encara que des de 2011 es troba en extinció- no canvia, però sí l’òrgan de gestió i resolució que serà a partir d’ara Seguretat Social.

STEPV continua exigint que es mantinguen les condicions de jubilació de Classes Passives no només per al funcionariat de carrera anterior a 2011, sinó per a tot el conjunt de professorat i continuarà treballant perquè siga així.

STEPV DAVANT LA FINALITZACIÓ DEL CURS ACADÈMIC UNIVERSITARI

La pandèmia de la COVID-19 està posant a prova les institucions de la nostra societat, situant-les al límit de les seues capacitats, en primer lloc la sanitat pública, però també l’educació, els serveis socials, el sistema públic de pensions; és a dir, els quatre pilars de l’estat del benestar.
Aquesta crisi sanitària, de conseqüències imprevisibles, està sotmetent al propi sistema i per suposat a les persones que s’enfronten a la pandèmia en primera línia, a situacions d’estrès per a les quals no estàvem preparades i sense els recursos necessaris. És indignant que des de certs posicionaments polítics ara es demanen responsabilitats, quan han sigut ells els artífexs de la tempesta perfecta, i els responsables de la precarietat que hui patim: els que socialitzaren les pèrdues de la banca privada, els que implantaren les retallades pressupostàries, amb acomiadaments massius en serveis com sanitat, investigació, educació o serveis socials, els que privatitzaren els serveis públics convertint-los en un negoci lucratiu per a uns pocs; en fi, els responsables de les polítiques neoliberals que hem patit.

Pel que fa a les universitats públiques, des de l’STEPV compartim l’objectiu de salvar el curs acadèmic. Som plenament conscients que cal fer un gran esforç per evitar la paralització de les línies d’investigació, per garantir la continuïtat de les tasques administratives i mantindre, dins del possible, el funcionament de les institucions universitàries.

El personal docent i investigador, el personal d’administració i serveis i el personal investigador han hagut d’adaptar el mètode de treball a la modalitat telemàtica, per a la qual cosa han hagut de familiaritzar-se amb noves eines de treball, etc. El personal ha hagut d’aprendre a treballar d’una altra manera en un temps rècord.

S’està exigint molt a la plantilla. A la sobrecàrrega de treball, de vegades, se suma la incertesa. Pel que fa a la docència i a l’avaluació no presencial, s’està treballant a contrarellotge per adaptar les metodologies i els criteris i donar-los transparència en un temps rècord, amb l’elaboració de les fitxes addenda de cada assignatura, exigides per l’ANECA i l’AVAP. I tota aquesta feina s’està realitzant amb els mitjans materials personals de casa i sense limitacions. A més, es tracta d’una tasca complicada que ha de proporcionar garanties que s’està avaluant realment l’estudiantat matriculat i no terceres persones.

El confinament de les treballadores i treballadors de les universitats, el tancament dels centres escolars i dels centres de la tercera edat, fa necessàries més que mai mesures de conciliació. No pot ser que el calendari de reunions a les universitats incloguen diumenges i festius. S’ha de pensar en la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, així com en el dret al descans.

STEPV lluitarà per la continuïtat dels contractes el curs vinent, del personal sense vinculació permanent. Per al nostre sindicat és una prioritat l’estabilitat laboral de totes les treballadores i treballadors, tant al sector privat com a les administracions públiques.

Una altra qüestió no menys important per a STEPV és la tornada al lloc de treball, cal aclarir com es produirà la incorporació al treball presencial, un assumpte que ha de ser negociat amb la representació sindical.

No volem finalitzar l’escrit sense agrair el sacrifici personal i la dedicació extraordinària de la plantilla de PDI, PAS i PI a causa de la sobrecàrrega que estan patint en aquesta etapa, sovint sense el suport que caldria tindre en moments com aquest. No oblidem el personal del sector públic de les universitats, fundacions i altres centres de titularitat pròpia, com tampoc el treball personal de les empreses externes, que han garantit que l’accés a les dependències de les universitats es fera en les condicions adequades.

 

STEPV PER LA DEFENSA D’UNES CONDICIONS LABORALS DIGNES I PER UN TREBALL SALUDABLE.

                                    Dimecres, 15 d’abril de 2020            Secretariat Nacional d’Universitats de l’STEPV

Sessió telemàtica de la Mesa Negociadora, dilluns 20 d’abril a les 10 h

Convocatòria per al dilluns 20 d’abril, a les 10:00 h, per celebrar sessió de la Mesa Negociadora. La reunió serà telemàtica.

1r.- Lectura i aprovació si escau de l’acta de la sessió anterior (Doc 1).
2n.-  Anàlisi, discussió i informe  de la proposta d’Oferta Pública d’Ocupació del personal docent i investigador per a l’any 2020 (Doc 2).
3r.- Anàlisi, discussió i informe  de la proposta de Modificació de la Normativa de Concursos de selecció d’concajudants, de professorat ajudant doctor i associat de la Universitat Jaume I de Castelló (Doc 3).
4t.- Torn obert de paraules.

Informe i conclusions sobre la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (19 de març de 2020)

En aquest enllaç trobareu l’informe elaborat pels serveis jurídics del sindicat amb motiu de la sentència emesa pel Tribunal Superior de Justícia Europeu el 19 de març de 2020.

Hem fet una síntesi del contingut, així com extret el que efectivament conté i diu la Sentència i la seua possible repercussió.

És una valoració que pretén ser objectiva del contingut real de la sentència. Al final de l’anàlisi exposem les conclusions a les quals ha arribat el Sindicat.

Esperem que siga del vostre interés.

Crisi Coronavirus

Aquest cap de setmana hem rebut, des de la universitat, les mesures extraordinàries que la Rectora Eva Alcón i l’equip de direcció ha establert per a fer front al COVID19.

Aquestes mesures estàn lligades a les mesures que ha establert el govern espanyol i poden canviar en funció del desenvolupament de la crisi.

Entenem que aquesta declaració d’alerta ens obligarà, a la universitat i als sindicats, a establir els serveis mínims de la universitat així com de  les fundacions, instituts universitaris i les contractes de treball extern (neteja, cafeteries, manteniment…)

Continueu pendents dels canals oficials d’ informació i protegir-vos.

Per altra banda davant la present situació extraordinària, i com a mesura organitzativa i temporal, el Secretariat Nacional d’STEPV ha acordat el teletreball per als permanents de les seus, tot atenent les recomanacions del Ministeri de Treball.

A partir del dilluns 16 de març canalitzarem l’atenció al PAS i PDI per mitjans telefònics i telemàtics.

Pots contactar amb nosaltres mitjançant el correu-e stepv@uji.es o el telèfon 645 969 059.

Us recordem els webs del  Ministeri de Sanitat, el Ministeri de Treball i l’INVASSAT on podeu trovar informació actualitzada i mesures preventives.

Podeu seguir les novetats també pels canals telemàtics del sindicat:

Twitter: @STEPV_Iv
Facebook: STEPV
Telegram: @STEPVinforma
Instagram: stepv_iv
correu-e: stepv@intersindical.org
web: https://stepv.intersindical.org/

Gràcies per la vostra comprensió i paciència.

Molt d’ànim davant d’aquesta pandèmia. Ara, més que mai, SALUT!